FAQ

Nog vragen?

Je vraag betreft:

Mega en zijn aanbod

logoRosaceOnly
Mega en zijn aanbod

  • Lever je elektriciteit en aardgas in heel België?

    Ja, we verdelen gas en elektriciteit in alle gemeenten van België, zonder enige uitzondering.

  • Welke producten en tarieven bied je aan?

    Mega levert gas en elektriciteit tegen transparante en goedkope prijzen, niet alleen vandaag, maar ook op lange termijn. Afhankelijk van je behoeften kan je kiezen voor een vast of variabel contract van 1, 3 of 5 jaar. Raadpleeg onze producten hier.

  • Wat is het verschil tussen een vast en variabel tarief?

    In een contract met een vast tarief wordt de energieprijs (zonder taksen en netbeheerderskosten) aan dezelfde prijs gefactureerd tijdens de hele duur van je contract. Zo vermijd je de schommelingen van de energieprijs.
    In een contract met een variabel tarief gebruiken we de prijs die de marktevolutie volgt. Dit tarief wordt (drie)maandelijks geïndexeerd. Dit betekent dat er op één jaar vier (of twaalf) waarden worden gebruikt. De prijs verandert dus niet elke dag. Tijdens de opmaak van de afrekeningsfactuur berekenen we je verbruik per maand en de daarbij horende marktprijs. Het bedrag van je voorschotfactuur blijft elke maand hetzelfde en is onafhankelijk van deze schommeling.

    Een contract bestaat grotendeels uit taksen, netbeheerderskosten en de energieprijs. Het variabel en vast tarief heeft enkel invloed op de energieprijs.

    hier onze tariefkaarten raadplegen.

  • Wat is de duur van mijn contract?

    De duur van het contract hangt af van het gekozen type contract. Je kan kiezen tussen 1, 3 of 5 jaar.
    In het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest moeten de leveranciers contracten van 3 jaar afsluiten. Daardoor heeft de consument leveringszekerheid voor een relatief lange tijd. Om aan deze voorwaarde te voldoen, hernieuwen we de contracten drie keer met een duur van 1 jaar. De duur van het contract is dus onbepaald. De prijs is vast en gegarandeerd voor de oorspronkelijke periode, gekozen tijdens de inschrijving. Twee maanden vóór einde van deze periode brengen we je op de hoogte van je nieuwe tarief.

  • Kan ik van tarief veranderen tijdens het contract?

    Je kan op elk moment van tarief veranderen wanneer je dat wilt. Verstuur hiervoor een aanvraag via onze contactpagina.

    Als je een tariefwijziging aanvraagt vóór aanvang van het contract kan dit zonder problemen.
    Indien je na aanvang van het contract een tariefwijziging wil, neem dan contact op met onze medewerkers. De wijziging zal binnen de 30 dagen uitgevoerd worden. De vaste vergoeding wordt bij aanvang van het jaar gefactureerd.

  • Hoe kan ik mijn contract hernieuwen?

    Indien je een particulier bent, word je contract automatisch verlengd vanaf de einddatum van je aflopend contract. Dit voor een periode van één jaar, met de tarieven die twee maanden voor het einde van het aflopend contract van toepassing zijn (artikel 6.3 van de algemene verkoopsvoorwaarden). Daarna word je contract elk jaar op de verjaringsdatum hernieuwd, tenzij je het anders beslist.

    Als professionele klant, word je contract automatisch verlengd. Deze verlenging gaat in vanaf de einddatum van het aflopend contract en zal dezelfde duur hebben als het vorige contract (tenzij anders bepaald in de algemene voorwaarden of in het contract zelf). Gelieve dus contact op te nemen met onze klantendienst, twee maanden vóór de hernieuwing van het contract. Dan kunnen we samen de verschillende opties bekijken en onze goede samenwerking verlengen.

  • Wat zijn de algemene verkoopsvoorwaarden?

    Raadpleeg hier onze algemene voorwaarden.

  • Ik ben eigenaar van een onbewoonde woning en wens een tijdelijk contract op te stellen tussen twee huurders. Bestaat er hiervoor een specifiek contract?

    Om te voorkomen dat de meters van je eigendom worden afgesloten, is het inderdaad noodzakelijk om een leveringscontract op te maken tussen twee huurcontracten, ook al is dit slechts voor enkele dagen.
    Om de administratieve stappen te vereenvoudigen en de kosten te beperken, biedt Mega de mogelijkheid om een tijdelijk en voordeliger contract te sluiten (pro-rata facturatie van de vaste vergoeding). Vul simpelweg hier het formulier in. De inschrijving is eenvoudig en neemt maar enkele minuten tijd in beslag.

  • Wat is groene stroom?

    Groene stroom wordt opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, zoals zon, wind en biomassa.
    We werken zoveel mogelijk samen met lokale groene producenten om zo met hen contracten op te stellen voor de aankoop van groene energie. Momenteel kopen we 50% van de energie aan bij groene producenten. De andere helft kopen we aan op de markt. Dit is grijze elektriciteit. We compenseren dit door garanties van oorsprong te kopen bij de groene producenten. Anders gezegd, als we niet voldoende groene elektriciteit kunnen aankopen, subsidiëren we de groene producenten in Europa. We proberen vervolgens op onze schaal ons steentje bij te dragen tot een beter milieu.

Hulp nodig? Een vraag?

Contacteer ons onmiddellijk.

Heb je een vraag?
Onze Mega-medewerkers staan voor je klaar. Geen lange wachttijden met muziek dat te wensen overlaat...
Geen extern callcenter, maar een lokale persoon aan de lijn. Een duidelijke en transparante facturatie.


016 67 60 60

Je kan ons ook contacteren via e-mail, Facebookof Twitter.