FAQ

Nog vragen?

Je vraag betreft:

Je bent producent?


Je bent producent?

  • Moet ik Mega verwittigen als ik zonnepanelen heb geïnstalleerd?

    In principe niet, want je energiecontract blijft ongewijzigd. Als je echter een aanpassing van je voorschotbedrag wenst, hebben wij een kopie van de technische fiche van je installatie nodig om je voorschot in functie hiervan te herberekenen. Gelieve in dit geval een mail te sturen naarinfo@mega.be.

  • Je hebt zonnepanelen geïnstalleerd. Koopt Mega je geproduceerde energie?

    Indien het vermogen van je installatie lager is dan 10 kW, dan kan Mega je energie niet terugkopen. Als je zonnepanelen meer elektriciteit produceren dan je verbruikt, dan wordt deze energie geïnjecteerd op het net. Je netbeheerder gebruikt deze energie voor zijn eigen verbruik en om zijn netverliezen te dekken. De groenestroomcertificaten zijn de vergoeding van deze geproduceerde energie.
    Indien het vermogen van je installatie hoger is dan 10 kW en je beschikt over een injectiemeter, dan kan Mega de geïnjecteerde stroom terugkopen. In dit geval dient je een injectiecontract te tekenen met Mega die de prijs bepaalt voor het kopen van je elektriciteit.

  • Hoelang zijn de groenestroomcertificaten goedgekeurd?

    De groenestroomcertificaten zijn 5 jaar geldig vanaf de datum van uitgifte. Mega koopt groenestroomcertificaten aan die tenminste nog 6 maanden geldig zijn.

  • Elektrische meter en “terugdraaiende teller”

    Sinds 21 mei 2011, de datum van inwerkingtreding van het nieuwe technische distributiereglement, is de compensatie (meter die terugdraait) alleen van toepassing op systemen waarvan het vermogen kleiner of gelijk aan 10 kVA (kW), laagspanning en jaarlijks opgenomen.

    Hoe gaat het in zijn werk met een tweevoudige meter?
    De compensatie gebeurt per tariefperiode in geval van een tweevoudige meter. Het nachttarief is van toepassing in het weekend. Daarom zal de nachtteller in het weekend terugdraaien indien er geïnjecteerd wordt.

    Moet ik veranderen van meter omwille van het tarief dag/nacht indien ik zonnepanelen installeer?
    Het hangt af van je verbruiksprofiel (dag/nacht). In sommige gevallen is het interessanter om een enkelvoudig tarief te hebben of je gewoontes te veranderen (de was overdag doen). Indien er een verandering is van tarief (overgang naar een enkelvoudig tarief), moet de meter veranderd worden. De verandering van tarieven en van de meter zijn ten laste van de gebruiker van het net.

    Hoe zal mijn elektriciteitsfactuur (distributiekosten, transportkosten, taksen en heffingen) berekend worden indien de meter een jaarlijks verbruik heeft van 0 kWh.
    De kosten gekoppeld aan “energie (kWh)” zullen niet opgeteld worden aangezien de hoeveelheid gecompenseerde elektriciteit op het net verdwijnt aangezien deze niet werkelijk gemeten wordt. Indien de meterstand identiek is aan de meterstand van het voorgaand jaar, is het onmogelijk om exact te weten wat je verbruikt hebt en wat geïnjecteerd werd op het net. Het verbruik wordt namelijk niet werkelijk gemeten.

    Is het mogelijk om mijn elektriciteitsfactuur te annuleren?
    Omdat het voorschotbedrag o.a. de vaste kosten dekt, is het niet mogelijk om je voorschotbedrag op 0 euro te zetten. Je factuur zal wel sterk verminderen. Aarzel niet en bekijk onze producten.

  • Ik wil mijn groene certificaten verkopen

    Ben je klant van Mega?
    We kunnen inderdaad je groenestroomcertificaten kopen. Nadat je de meterstanden van je groenestroommeter hebt ingegeven op de website van Eandis of Infrax en je het aantal toegekende groenestroomcertificaten kent, dient je maar het online formulier in te vullen in je klantenzone MyMega. Vervolgens moet een nieuwe transactie gemaakt worden op het webportaal van Eandis of Infrax om de aanvraag van aankoop in te dienen.
    In enkele clicks kan je je certificaten verkopen, aan een prijs hoger dan Elia en een betaling binnen de 10 werkdagen!

    Je bent nog geen klant van Mega?
    Nadat je de meterstanden van je groenestroommeter hebt ingegeven op de website van Eandis of Infrax en je het aantal toegekende groenestroomcertificaten kent, dient je maar het online formulier in te vullen op https://www.certificatvert.be. Met enkele clicks wordt de verkoop bevestigd. Vervolgens moet een nieuwe transactie gemaakt worden op het webportaal van Eandis of Infrax om de aanvraag van aankoop in te dienen.
    De aankoopprijs is hoger dan 65 € en wordt bij de inschrijving bevestigd. Het geld wordt binnen de 10 werkdagen gestort, nadat we de groenestroomcertificaten effectief hebben ontvangen.

  • Hoe gaat het in zijn werk met een tweevoudige meter?

    De compensatie gebeurt per tariefperiode in geval van een tweevoudige meter. Het nachttarief is van toepassing in het weekend. Daarom zal de nachtteller in het weekend terugdraaien indien er geïnjecteerd wordt.

  • Moet ik veranderen van meter omwille van het tarief dag/nacht indien ik zonnepanelen installeer?

    Het hangt af van je verbruiksprofiel (dag/nacht). In sommige gevallen is het interessanter om een enkelvoudig tarief te hebben of je gewoontes te veranderen (de was overdag doen). Indien er een verandering is van tarief (overgang naar een enkelvoudig tarief), moet de meter veranderd worden. De verandering van tarieven en van de meter zijn ten laste van de gebruiker van het net.

  • Hoe zal mijn elektriciteitsfactuur (distributiekosten, transportkosten, taksen en heffingen) berekend worden indien de meter een jaarlijks verbruik geeft van 0 kWh.

    De kosten gekoppeld aan “energie (kWh)” zullen niet opgeteld worden aangezien de hoeveelheid gecompenseerde elektriciteit op het net verdwijnt aangezien deze niet werkelijk gemeten wordt. Indien de meterstand identiek is aan de meterstand van het voorgaand jaar, is het onmogelijk om exact te weten wat je verbruikt hebt en wat geïnjecteerd werd op het net. Het verbruik wordt namelijk niet werkelijk gemeten.

  • Is het mogelijk om mijn elektriciteitsfactuur te annuleren?

    Omdat het voorschotbedrag o.a. de vaste kosten dekt, is het niet mogelijk om je voorschotbedrag op 0 euro te zetten. Je factuur zal wel sterk minderen. Aarzel niet en bekijk onze producten.

Hulp nodig? Een vraag?

Contacteer ons onmiddellijk.

Heb je een vraag?
Onze Mega-medewerkers staan voor je klaar. Geen lange wachttijden met muziek dat te wensen overlaat...
Geen extern callcenter, maar een lokale persoon aan de lijn. Een duidelijke en transparante facturatie.


016 67 60 60

Je kan ons ook contacteren via e-mail, Facebookof Twitter.