Algemene verkoopsvoorwaarden van Mega

Algemene voorwaarden van de website van Mega, de duurzaam goedkopere energieleverancier

Onderaan vindt u de algemene verkoopsvoorwaarden voor particulier en professionele klanten in Wallonië, Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Deze voorwaarden zijn van toepassing op de levering van elektriciteit en aardgas en/of waren of diensten voor gebruikers en professionele klanten met een jaarlijks verbruik van minder dan 200 MWh stroom en minder dan 400 MWh aardgas. Versie voor professionele klanten.

Privacybeleid

« Wij hechten veel belang aan de bescherming van uw persoonlijke gegevens. Wij hebben trouwens onze privacy policy gepubliceerd om onze klanten te informeren volgens welke voorwaarden wij de persoonlijke gegevens verzamelen, behandelen, gebruiken en beschermen. »

Thomas Coune,
Data Protection Officer

Vind hier een antwoord op uw vraag

  • Hoe kan ik klant worden van Mega?

    Klant worden bij Mega? Niets makkelijker dan dat! Het volstaat om ons inschrijvingsformulier online in te vullen. De inschrijving is eenvoudig en vraagt slechts enkele minuten tijd.
    In het geval dat u van leverancier wisselt, regelen wij alle administratieve stappen voor u. Wij zorgen onder andere voor de opzeg van uw contract bij uw huidige leverancier. U dient alleen nog de meterstanden aan uw netbeheerder door te geven enkele dagen vóór de overstap. Op basis van deze meterstanden kan uw vorige leverancier de eindafrekening opmaken en kan Mega uw verbruik berekenen. Neem alvast uw laatste factuur bij de hand om de nodige informatie terug te vinden. Om uw contractaanvraag volledig te kunnen invullen, hebben we uw EAN-code nodig. Deze code, die bestaat uit 18 cijfers en steeds begint met 5414, vindt u op uw afrekeningsfactuur. De EAN-code is uniek en toegewezen aan één specifiek leveringspunt. In geval van een verhuis hebben we uw EAN-code(s) nodig, samen met de meternummer(s) en meterstand(en) op de dag van uw verhuis. Een kopie van uw identiteitskaart en het begeleidende document kunnen ook worden gevraagd.

    Klant worden, samengevat:
    1. U tekent een contract met Mega en vult het online formulier in. U communiceert ons uw EAN-code(s) en vermeldt de gewenste startdatum.
    2. Wanneer uw contract volledig is ingevuld, vragen we de overstap bij uw netbeheerder aan en sturen we de opzeg door naar uw huidige leverancier. U ontvangt van ons een bevestiging van de startdatum van de levering.
    3. Uw netbeheerder bezorgt ons de historiek van uw verbruik en we berekenen het bedrag van uw maandelijkse/trimestriële voorschot. U ontvangt voorschotfacturen.
    4. Nadien ontvangen we de verbruiksgegevens van uw netbeheerder, die het werkelijke verbruik berekent en het aan Mega communiceert. Aan de hand van deze gegevens stellen we uw jaarlijkse afrekeningsfactuur op.

  • Welke informatie heb ik nodig om te veranderen van leverancier?

    Naast uw contactgegevens, hebben wij uw adres nodig, waar de energie moet worden geleverd.
    Als u van leverancier verandert, kunt u alvast uw laatste factuur bij de hand nemen. We hebben uw EAN-code nodig om uw aanvraag te kunnen vervolledigen. Deze code, die steeds met 5414 begint en bestaat uit 18 cijfers, vindt u op uw afrekeningsfactuur. De EAN-code is uniek en toegewezen aan één specifiek leveringspunt. Deze code vindt u op een factuur terug, of op aanvraag bij de netbeheerder.
    In geval van een verhuis hebben we uw EAN-code(s), de meternummer(s) en meterstand(en) op de dag van uw verhuis nodig. Een kopie van uw identiteitskaart en het begeleidende document kunnen ook worden gevraagd.

  • Mag ik op elk moment van leverancier veranderen zonder een opzegvergoeding te moeten betalen?

    U kan op elk moment veranderen van leverancier zonder opzegvergoeding of enige administratieve inspanning, met uitzondering van de inschrijving bij een andere leverancier en de meteropname voor de netbeheerder.
    Sinds 13 september 2012 is de wet op de afschaffing van opzegvergoeding bij de vervroegde opzegging van kracht en moeten gezinnen en KMO’s met laagspanning geen vergoeding meer betalen.
    Voor professionele klanten kunnen enkel de ondernemingen met een jaarlijks verbruik van minder dan 50 MWh elektriciteit en 100 MWh gas hun contract opzeggen zonder opzeggingsvergoeding.

    Wil u dus veranderen van een andere leverancier naar Mega, dan kan u op elk moment klant worden bij Mega!

  • Wat moet ik doen bij mijn huidige leverancier als ik wil veranderen?

    U heeft geen enkele verplichting bij uw huidige leverancier. Wij ondernemen alle nodige administratieve stappen (contact opnemen met uw netbeheerder, overdracht van het dossier, opzeg bij uw huidige leverancier, enz.).

  • Ik ben naar Mega overgestapt en heb toch nog een factuur van mijn vorige leverancier ontvangen. Moet ik deze betalen?

    Het is belangrijk om na te kijken over welke verbruiksperiode dit gaat. Betreft het factuur een periode van vóór het contractbegin bij de nieuwe leverancier, moet deze betaald worden.
    Na een leverancierswissel ontvangt u een eindafrekening van uw vorige leverancier. Deze factuur sluit uw verbruik bij de vorige leverancier af en moet dus betaald worden.