Mega ondertekende het consumentenakkoord

Mega ondertekende het consumentenakkoord met het doel om de transparantie van ons aanbod te vergroten en om onze (toekomstige) klanten te beschermen.

accord consommateur consumentenakkoord mega illustration

Wat is het consumentenakkoord?

Na de liberalisering van de elektriciteits- en gasmarkt is het nog noodzakelijker geworden om de consument te beschermen. Daarom stelden de betrokken partijen een overeenkomst op, die verschillende energieleveranciers ondertekenden.

Het voorziet specifieke maatregelen voor volgende situaties:

  • Marketing- en verkooptechnieken (verkoop op afstand, telefonisch en buiten de verkoopruimten);
  • Prijstransparantie, promotieaanbiedingen, mededeling van het goedkoopste tarief;
  • Pre-contractuele informatie en het contract;
  • Voortijdige beëindiging van het contract en schadevergoeding wegens niet nakomen;
  • Beëindiging van het contract wanneer dit afgelopen is;
  • Verplichte informatie op facturen;
  • Verhuisprocedure;
  • Veranderen van elektriciteits- en gasleverancier;

Het hoofddoel van deze overeenkomst is om de consument te beschermen tegen misbruiken of misleidende tarieven. Bijkomend moet het akkoord ook de relatie tussen klant leverancier eenvoudiger en transparanter maken. Het is dus een soort code van goed gedrag waartoe de leverancier zich verbindt.

Waarom heeft Mega de overeenkomst getekend?

Mega’s missie is om jouw energiefactuur betaalbaarder te maken. Wij zijn dan ook heel blij om mee te kunnen werken aan de versterking van de tarieftransparantie op de markt. Het was voor ons dus een voor de hand liggende beslissing om deel uit te maken van het consumentenakkoord. Bij Mega willen we de consument immers zo goed mogelijk beschermen en informeren bij het beheer van zijn energiecontract.

Wat is het effect op onze klanten?

Er zullen geen significante gevolgen zijn voor onze klanten, behalve voor de klanten die niet of weinig online/via e-mail werken. Ons doel was oorspronkelijk om zo digitaal mogelijk te werken en zo de kosten te drukken. Bij sommige van onze producten was betaling per bankoverschrijving bijvoorbeeld niet mogelijk. Dit zal nu wel mogelijk zijn voor al onze tarieven. Wij willen dat klanten die potentieel minder “online” zijn ook kunnen profiteren van onze low cost tarieven.

Voor meer informatie kan je het volledige document raadplegen op de website van de FOD Economie.