Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Ik wil een offerte ontvangen
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Ik wil een offerte ontvangen
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
of
016 67 02 21
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
of
016 67 02 21
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
Vergelijk nu.
of
016 67 02 21
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Details van het abonnement Glow
Verbruik naar en vanuit het buitenland
Inbegrepen diensten
Details van de promo Glow
€4 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €3/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Glow gsm-abonnement met 5GB. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 7/maand.
250 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Details van het abonnement Spark
Promo: € 11.40/maand gedurende 36 maanden, daarna € 12.
Verbruik naar en vanuit het buitenland
Inbegrepen diensten
Details van de promo Spark
250 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Jaarlijks 250 kWh gratis als klant van Mega Energie. Per bijkomend gsm-abonnement (simkaart), met een maximum van 3 bijkomende simkaarten, krijg je daarbovenop telkens de energiekost voor 250 kWh gratis.
Het bedrag van de korting voor gratis elektriciteit wordt berekend door het aantal gratis kWh te vermenigvuldigen met een prijs die wordt bepaald, afhankelijk van het moment waarop u een mobiel abonnement hebt afgesloten: tegelijkertijd met uw elektriciteitscontract, ervoor of erna. Raadpleeg pagina 4 van onze promo- en productvoorwaarden voor meer details over deze berekening.
Deze promotie is onderworpen aan een aantal voorwaarden. Zo moet het gsm-abonnement binnen 30 dagen gelinkt worden aan je elektriciteitscontract bij Mega en zal de korting 12 maanden na het linken van beide contracten voor het eerst worden toegekend. De korting wordt eenmaal per 12 maanden toegekend op je eerstvolgende afrekeningsfactuur voor elektriciteit op voorwaarde dat je op het moment van de opmaak van de afrekeningsfactuur beschikt over een gsm-abonnement en een elektriciteitscontract bij Mega en je zowel je telecom- als energiefacturen bij Mega gedurende 12 maanden voorafgaand aan je afrekeningsfactuur voor elektriciteit steeds op tijd hebt betaald. Als je beschikt over meerdere gsm-abonnementen wordt het totale kortingsbedrag bepaald op basis van de gsm-abonnementen die op het moment van de toekenning van de korting gelinkt zijn aan het bestaande elektriciteitscontract. Als je beschikt over meerdere elektriciteitscontracten, wordt de korting toegekend op de afrekeningsfactuur voor het elektriciteitscontract dat je het eerst hebt ingetekend bij Mega. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hierboven vermelde korting op de abonnementsprijs tijdens de eerste twee maanden van het Spark gsm-abonnement.
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Details van het abonnement Flash
Verbruik naar en vanuit het buitenland
Inbegrepen diensten
Details van de promo Flash
250 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Jaarlijks 250 kWh gratis als klant van Mega Energie. Per bijkomend gsm-abonnement (simkaart), met een maximum van 3 bijkomende simkaarten, krijg je telkens de energiekost voor 250 kWh gratis. Het bedrag van de korting voor gratis elektriciteit wordt berekend door het aantal gratis kWh te vermenigvuldigen met een prijs die wordt bepaald, afhankelijk van het moment waarop u een mobiel abonnement hebt afgesloten: tegelijkertijd met uw elektriciteitscontract, ervoor of erna. Raadpleeg pagina 4 van onze promo- en productvoorwaarden voor meer details over deze berekening.
Deze promotie is onderworpen aan een aantal voorwaarden. Zo moet het gsm-abonnement binnen 30 dagen gelinkt worden aan je elektriciteitscontract bij Mega en zal de korting 12 maanden na het linken van beide contracten voor het eerst worden toegekend. De korting wordt eenmaal per 12 maanden toegekend op je eerstvolgende afrekeningsfactuur voor elektriciteit op voorwaarde dat je op het moment van de opmaak van de afrekeningsfactuur beschikt over een gsm-abonnement en een elektriciteitscontract bij Mega en je zowel je telecom- als energiefacturen bij Mega gedurende 12 maanden voorafgaand aan je afrekeningsfactuur voor elektriciteit steeds op tijd hebt betaald. Als je beschikt over meerdere gsm-abonnementen wordt het totale kortingsbedrag bepaald op basis van de gsm-abonnementen die op het moment van de toekenning van de korting gelinkt zijn aan het bestaande elektriciteitscontract. Als je beschikt over meerdere elektriciteitscontracten, wordt de korting toegekend op de afrekeningsfactuur voor het elektriciteitscontract dat je het eerst hebt ingetekend bij Mega. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hierboven vermelde korting op de abonnementsprijs tijdens de eerste twee maanden van het Flash gsm-abonnement.
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Details van het abonnement Star
Verbruik naar en vanuit het buitenland
Inbegrepen diensten
Details van de promo Star
€16 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 6/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Star abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 22/maand.
250 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Jaarlijks 250 kWh gratis als klant van Mega Energie. Per bijkomend gsm-abonnement (simkaart), met een maximum van 3 bijkomende simkaarten, krijg je telkens de energiekost voor 250 kWh gratis. Het bedrag van de korting voor gratis elektriciteit wordt berekend door het aantal gratis kWh te vermenigvuldigen met een prijs die wordt bepaald, afhankelijk van het moment waarop u een mobiel abonnement hebt afgesloten: tegelijkertijd met uw elektriciteitscontract, ervoor of erna. Raadpleeg pagina 4 van onze promo- en productvoorwaarden voor meer details over deze berekening.
Deze promotie is onderworpen aan een aantal voorwaarden. Zo moet het gsm-abonnement binnen 30 dagen gelinkt worden aan je elektriciteitscontract bij Mega en zal de korting 12 maanden na het linken van beide contracten voor het eerst worden toegekend. De korting wordt eenmaal per 12 maanden toegekend op je eerstvolgende afrekeningsfactuur voor elektriciteit op voorwaarde dat je op het moment van de opmaak van de afrekeningsfactuur beschikt over een gsm-abonnement en een elektriciteitscontract bij Mega en je zowel je telecom- als energiefacturen bij Mega gedurende 12 maanden voorafgaand aan je afrekeningsfactuur voor elektriciteit steeds op tijd hebt betaald. Als je beschikt over meerdere gsm-abonnementen wordt het totale kortingsbedrag bepaald op basis van de gsm-abonnementen die op het moment van de toekenning van de korting gelinkt zijn aan het bestaande elektriciteitscontract. Als je beschikt over meerdere elektriciteitscontracten, wordt de korting toegekend op de afrekeningsfactuur voor het elektriciteitscontract dat je het eerst hebt ingetekend bij Mega. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hierboven vermelde korting op de abonnementsprijs tijdens de eerste twee maanden van het Star gsm-abonnement.
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Optie: Mega Boost
Optie: Bel en sms onbeperkt
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Comme chaque année, Greenpeace vient de publier son classement des fournisseurs d’électricité verte en Belgique. Mega a reçu la mention « peut mieux faire ». Voici notre point de vue et nos explications, en toute transparence.
L’électricité dite « verte » est l’électricité produite à partir de sources d’énergie renouvelables. Cela exclut donc la production d’électricité à partir de combustibles fossiles et d’énergie nucléaire.
Dans les faits, à ce jour, il est difficile de savoir si l’électricité qui arrive à votre compteur est réellement verte. En effet, toute l’énergie produite est injectée sur le même réseau et ensuite dispatchée chez les consommateurs. L’électron étant un élément libre, il n’est pas possible de le « tracer » et de savoir quelle énergie va où.
Prenons l’exemple d’une famille habitant entre la centrale nucléaire de Tihange et le parc éolien de Villers-le-Bouillet. En fonction du vent, l’énergie qu’elle recevra sera tantôt plus verte, tantôt plus grise. Mais on ne sait pas exactement dans quelle proportion.
Chez Mega, nous collaborons autant que possible avec des producteurs d’énergie verte et locale. Nous établissons avec eux des contrats d’achat en énergie verte. Actuellement, nous pouvons garantir que nous achetons 70% de notre énergie à des producteurs verts locaux. Il s’agit principalement d’énergie éolienne et solaire.
Pour les 30% restants, nous achetons de l’électricité grise sur le marché. Nous compensons cela en achetant des labels de garantie d’origines auprès de producteurs verts. Pour faire plus simple, puisque nous ne pouvons pas acheter 100% d’électricité verte, nous subsidions financièrement un producteur vert quelque part en Europe, pour « rétablir la balance ».
Afin de pouvoir effectuer son étude et établir son classement, Greenpeace demande donc aux fournisseurs le détail de ses achats en énergie pour l’année écoulée (ici, pour 2020, puisque l’année 2021 n’est pas encore terminée, le classement concerne toujours l’année précédente).
En ce qui nous concerne, nous avons donc communiqué le détail de nos garanties d’origine, de nos achats, de nos investissements et de notre production.
Une note est alors attribuée sur 20, sur base de quatre éléments :
Il s’agit des investissements qui sont nécessaires pour un fournisseur afin de fournir 100% d’électricité verte d’ici 2035. C’est le point le plus important dans le calcul , puisqu’il représente à lui seul 45% de la totalité de la note. Sont pris en compte les nouveaux investissements qui ont été faits, les investissements prévus ainsi que les désinvestissements dans les centrales au charbon, au lignite et nucléaires.
Le deuxième point le plus important du calcul concerne l’énergie fournie. On parle soit de la quantité de la production d’énergie verte par le fournisseur, soit de l’achat d’énergie verte auprès de producteur locaux.
Le mix énergétique, c’est la répartition des différentes sources d’énergies non renouvelables utilisées. Ce point prend également compte les garanties d’origine. Ces informations sont communiquées par les fournisseurs aux régulateurs belges, puis, complétées par un calcul effectué par la VREG/CREG.
Il s’agit là des projets des fournisseurs pour abandonner progressivement le gaz fossile. Sont par exemple pris en compte les compensations des émissions de CO2, mises en place par les fournisseurs.
Les sources d’énergie, quant à elles, sont classées en quatre catégories en fonction de leur impact sur le climat et l’environnement. Sont également pris en compte les émissions de CO2 et les déchets produits.
Cette année encore, Mega se voit attribuer la couleur « jaune clair » ainsi qu’une mention « peut mieux faire ».
Comment comprendre ce résultat ?
Nous l’avons dit plus haut, Mega achète une grande partie de son énergie auprès de producteurs verts locaux (et le reste sur le marché de l’énergie européen).
Par contre, nous ne possédons pas encore les moyens financiers et la structure nécessaires nous permettant d’investir dans les énergies renouvelables ou encore de produire notre propre énergie verte. C’est pourquoi nous nous engageons toujours à acheter un maximum de l’énergie que nous vous fournissons, directement aux producteurs belges d’énergie renouvelable, afin d’avoir un impact positif sur la transition énergétique.
Vous pouvez le remarquer dans le classement Greenpeace, les sociétés les mieux classées sont des coopératives et non des fournisseurs classiques. Quelle est la différence avec un fournisseur comme Mega ? Pour résumer, il s’agit d’associations de plusieurs petites sociétés ou de plusieurs groupes, qui produisent de l’électricité, et qui la revendent ensemble aux clients. Les prix de l’énergie revendue par ce type de sociétés sont par contre généralement beaucoup plus élevés que les prix des fournisseurs « classiques ». C’est bien sûr formidable de pouvoir proposer une énergie 100% verte et produite localement, mais ce n’est encore qu’à petite échelle, ce qui explique des prix plus hauts que la moyenne.
Nous sommes donc satisfaits de la note que Mega a obtenu dans la mesure où nous continuons à respecter nos valeurs et les promesses que nous avons faites à nos clients. C’est-à-dire fournir un maximum d’énergie verte. Bien sûr, nous œuvrons chaque jour pour que cette part d’énergie verte soit toujours plus importante.
Comme nous l’avons expliqué, Mega a donc fait le choix de se fournir en électricité verte en collaborant avec des producteurs locaux verts. En 2020, Mega s’est approvisionnée, pour 70% de son électricité, auprès de ces producteurs verts. Il s’agit principalement de parcs éoliens locaux qui sont proches de chez vous. Citons par exemple les parcs éoliens de Zele, de Feluy, de Froidchapelle ou encore de Gesves. Nous privilégions l’énergie éolienne qui est directement envoyée sur le réseau. C’est un réel avantage car elle ne nécessite pas de transport. Grâce à notre collaboration avec ces acteurs locaux, nous favorisons l’activité économique locale et participons à la transition énergétique en Belgique.
N’hésitez pas à consulter régulièrement notre blog afin de vous tenir au courant de l’actualité du marché de l’énergie et de Mega.
Door de steeds frequentere hittegolven wordt het steeds belangrijker om je huis koel te houden in de zomer. Maar wat is de beste oplossing: airconditioning of ventilatie? Wat is het meest voordelig, efficiënt en milieuvriendelijk? We helpen je de juis...
Een app die je in de steek laat tijdens een wandeling? De perfecte vakantiefoto die je maar niet kunt posten? We hebben het allemaal wel eens meegemaakt op vakantie! Ontdek hier onze 5 tips voor een betere mobiele verbinding op reis, zodat je ongestoor...
Goed nieuws: Plug & Play-zonnepanelen zijn eindelijk beschikbaar in België! Deze zonnepaneelkits kun je zélf aansluiten en bieden een eenvoudige en toegankelijke manier om thuis je eigen groene stroom op te wekken. Wil je je energiefactuur verlag...
Waarvoor gebruik je jouw telefoon?
Glow 5GB
Spark 25GB
Flash 40GB
Star 90GB
of
016 67 02 21
016 79 57 02
open lundi 8h00
Ontvang deskundig advies, tips om dagelijks te besparen en exclusieve aanbiedingen, rechtstreeks in jouw inbox. Zet de stap naar een groenere toekomst en lagere energiefacturen!
Bestel jouw simkaart en meld je aan bij je myMega klantenzone voor energie tijdens jouw inschrijving! Om je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.
Word klantIndien je al klant bent bij Mega voor energie
Als energieklant bij Mega heb je recht op gratis kWh (hoeveelheid afhankelijk van het gekozen gsm-abonnement) door jouw contracten voor energie en mobiele telefonie aan elkaar te linken.
Hoe je dat doet, kies je zelf!