Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Ik wil een offerte ontvangen
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Ik wil een offerte ontvangen
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
Vergelijk nu.
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
€4 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €3/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Glow gsm-abonnement met 5GB. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 7/maand.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 900 kWh gratis elektriciteit!
Promo: € 11.40/maand gedurende 36 maanden, daarna € 12.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 900 kWh gratis elektriciteit!
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
€16 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 6/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Star abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 22/maand.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
/ Nina
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Dat de energieprijzen op enkele maanden tijd de hoogte zijn ingeschoten, weet je al. De media hebben er dan ook, terecht, massaal over bericht. In dit artikel maken we samen met jou de balans op van deze ongeziene situatie.
De sterke en plotse prijsstijgingen werden veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder:
Zoals je kan zien, werd aanvankelijk enkel de gasprijs (en de prijs van grondstoffen zoals steenkool) beïnvloed. De prijs van elektriciteit is echter gekoppeld aan de prijs van andere energieën. Daardoor is de elektriciteitsprijs per kWh helaas gevolgd en evenredig gestegen met de gasprijzen.
Dat hangt af van je type contract.
Zoals we eerder al opmerkten, zijn het de energieprijzen (= prijzen per kWh) die gestegen zijn. Bijgevolg worden alle leveranciers, zonder uitzondering, getroffen door de prijsverhoging. Iedereen heeft dus ook beslissingen moeten nemen om hun klanten, maar ook zichzelf, hier tegen te beschermen.
De belangrijkste maatregelen van de leveranciers:
Zoals je ziet, is Mega – ondanks de negatieve persaandacht – zeker niet de enige leverancier die stappen heeft ondernomen om haar klanten te beschermen. De stijging van de marktprijzen heeft gevolgen voor alle leveranciers en iedereen zit dus in dezelfde situatie.
De prijsstijgingen bij de verschillende Belgische energieleveranciers tussen juni en september 2021.
Leveranciers | Elektriciteit | Gas |
---|---|---|
Eneco | +20% | +33% |
Engie | +24% | +41% |
Lampiris | +45% | +76% |
Luminus | +16% | +43% |
Mega | +35% | +66% |
Octa+ | +38% | +67% |
Alle leveranciers werden dus getroffen door de prijsstijgingen. De procentuele verhoging hangt af van een aantal factoren, waaronder de oorspronkelijke prijzen en of de leverancier al dan niet zelf elektriciteit produceert.
Er bestaat jammer genoeg geen magisch recept om deze prijsstijgingen te vermijden. Wat je wel kan doen, is de impact minimaliseren door preventief actie te ondernemen.
De goedkoopste energie is nog altijd de energie die je niet verbruikt. Dat spreekt voor zich. Probeer dus steeds bewust om te gaan met je verbruik.
Je kan je energieverbruik altijd analyseren om na te gaan of je niet te veel elektriciteit verbruikt of niet te veel gas verbruikt.
Zuinig omspringen met elektriciteit en gas is nog steeds de beste manier om je facturen te verlagen. Tijdens de winter is ons verbruik het hoogst en is het ook moeilijker om ons verbruik te verlagen. Een paar kleine aanpassingen kunnen hier dus het verschil maken! Aarzel dus niet om een kijkje te nemen op onze blog waar we je tips geven om zowel geld als energie te besparen!
Tot slot raden we je ten zeerste aan om je voorschotbedrag te verhogen. Het is altijd beter om maandelijks een beetje meer te betalen dan opeens een torenhoge jaarlijkse afrekening te moeten betalen. Alles wat je te veel zou betalen, wordt uiteraard gewoon terugbetaald bij je afrekening en dat is natuurlijk een fijnere verrassing, niet?
Je zult wel gemerkt hebben dat Mega tijdens deze energiecrisis het voortouw heeft genomen in het belang van haar klanten. Onze maatregelen (verhoging van de voorschotten, tijdelijke stop van het aanbod van vaste contracten, etc.) zijn er niet zomaar gekomen. Het gaat om tijdelijke en preventieve maatregelen.
Zodra de energiemarkt stabiliseert en de situatie weer “normaal” wordt, zullen de maatregelen dan ook opgeheven worden. We blijven onze klanten op de hoogte houden over de verdere evolutie tijdens de komende weken. Wanneer het opnieuw mogelijk is om je tarieven vast te zetten, zullen we daar ook over communiceren.
Niemand had de huidige situatie kunnen voorspellen. Het is dan ook moeilijk om te weten hoe de komende maanden eruit zullen zien. Vanaf de lente van 2022 zou het einde van de tunnel volgens de verwachtingen wel in zicht moeten zijn. De situatie zou zich in de loop van volgende zomer moeten herstellen. We blijven je dus zeker informeren over de laatste evoluties op de energiemarkt en de nieuwtjes van Mega!
Heb je nog andere vragen over je energiecontract en de huidige situatie? Neem dan zeker een kijkje op onze FAQ.
Waarvoor gebruik je jouw telefoon?
Glow 5GB
Spark 25GB
Flash 40GB
Star 90GB
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Ontvang deskundig advies, tips om dagelijks te besparen en exclusieve aanbiedingen, rechtstreeks in jouw inbox. Zet de stap naar een groenere toekomst en lagere energiefacturen!
Bestel jouw simkaart en meld je aan bij je myMega klantenzone voor energie tijdens jouw inschrijving! Om je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.
Word klantIndien je al klant bent bij Mega voor energie
Als energieklant bij Mega heb je recht op gratis kWh (hoeveelheid afhankelijk van het gekozen gsm-abonnement) door jouw contracten voor energie en mobiele telefonie aan elkaar te linken.
Hoe je dat doet, kies je zelf!