Betalingen Vraag en antwoord

Een antwoord op al je vragen

  • Wat zijn de betaalmogelijkheden?

    Je kan je facturen betalen via overschrijving of via domiciliëring. De betaalmethode kan je op elk moment aanpassen via je online klantenzone myMega.

  • Hoe kan ik een domiciliëring activeren?

    Al klant?

    Dan kan je dit doen via myMega of door ons een domiciliëringsmandaat te bezorgen via de post op het adres Vaartstraat 167, 3000 Leuven.

    Let op! Het kan enkele dagen duren vooraleer je domiciliëring actief is. We sturen je een bevestiging via e-mail zodra je domiciliëring actief is in ons systeem. Voordat je die bevestiging ontvangt, vragen we je om de facturen nog via overschrijving te betalen. Als je meer informatie wil over de status van je domiciliëring kan je onze klantendienst contacteren via e-mail (info@mega.be) of telefoon (016/67 60 60).

    Nog geen klant, maar je wil je inschrijven?

    Dan kan je de domiciliëring direct activeren in je inschrijving. Je moet alleen je goedkeuring geven en je rekeningnummer invullen.

  • Hoe kan ik een domiciliëring activeren?

    Al klant?

    Dan kan je dit doen via myMega of door ons een domiciliëringsmandaat te bezorgen via de post op het adres Vaartstraat 167, 3000 Leuven.

    Let op! Het kan enkele dagen duren vooraleer je domiciliëring actief is. We sturen je een bevestiging via e-mail zodra je domiciliëring actief is in ons systeem. Voordat je die bevestiging ontvangt, vragen we je om de facturen nog via overschrijving te betalen. Als je meer informatie wil over de status van je domiciliëring kan je onze klantendienst contacteren via e-mail (info@mega.be) of telefoon (016/67 60 60).

    Nog geen klant, maar je wil je inschrijven?

    Dan kan je de domiciliëring direct activeren in je inschrijving. Je moet alleen je goedkeuring geven en je rekeningnummer invullen.

  • Het saldo van mijn bankrekening was onvoldoende, de domiciliëring werd geweigerd. Wat moet ik doen?

    We zullen de aanvraag tot betaling via je domiciliëring geen tweede keer aanbieden bij je bank. Zo proberen we te vermijden dat de bank je extra administratieve kosten zal aanrekenen. We vragen je in dit geval om het bedrag over te schrijven op onze rekening. Je kan alle betalingsgegevens vinden op de factuur zelf (bv. ons rekeningnummer, mededeling, ...). De uiterste betaaldatum van de factuur is altijd 18 dagen na de factuurdatum. Die datum kan je rechtsboven terugvinden op de factuur.

  • Ik wil een ander rekeningnummer gebruiken voor de domiciliëring. Wat moet ik doen?

    Je kan dit ofwel aanpassen via myMega ofwel door een domiciliëringsmandaat in te vullen en dit te sturen naar het adres Vaartstraat 167, 3000 Leuven. Als we het rekeningnummer hebben aangepast in ons systeem, sturen we je een bevestiging via e-mail.

  • Ik heb mijn factuur betaald en toch ontving ik nog een herinneringsbrief?

    Dit komt waarschijnlijk doordat de betaling en herinnering elkaar gekruist hebben. Het zou kunnen dat we de betaling nog niet hadden ontvangen op het moment dat we de herinneringsbrief verstuurden. Als je de betaling uitvoerde voor de fact(u)ur(en) die we vermeldde(n) op de herinneringsbrief, mag je die brief negeren. Kijk dus altijd goed na voor welke factuur je een herinnering krijgt en of je die factuur effectief betaalde.

  • Wat als ik mijn facturen niet betaal?

    1. De eerste herinnering die we sturen is een kosteloze e-mail die je één dag na de uiterste betaaldatum ontvangt.
    2. Als we 6 dagen later nog geen betaling ontvangen hebben, sturen we je een herinneringsbrief. Die aanmaning kost je € 7,50.
    3. 15 dagen later sturen we je een ingebrekestelling. Hiervoor brengen we € 15 in rekening.
    4. Als we de betaling dan nog niet hebben ontvangen sturen we je nog eens 15 dagen later een sms met je openstaande saldo.
    5. Daarna zullen we een week later een wanbetalingsprocedure lanceren op je energiemeters. Welke dat juist zal zijn, hangt af van de regio waar je woont. In Vlaanderen sluiten we je contract af, in Brussel en Wallonië zullen we aan de netbeheerder vragen om respectievelijk een vermogensbegrenzer of budgetmeter te laten installeren.
    6. Als je na deze stappen nog altijd niet alle facturen betaalde, geven we je dossier door aan een gerechtsdeurwaarder.

  • Hoe kan ik een afbetalingsplan laten opstellen?

    Je kan hiervoor een e-mail sturen naar info@mega.be. We helpen je graag verder! Let op: 't is niet mogelijk om een afbetalingsplan op te maken voor voorschotfacturen. Dit is alleen mogelijk als je contract beëindigd is. Verder is het wel mogelijk om een afbetalingsplan op te stellen voor afrekenings- en slotfacturen.

  • Kan ik een uitstel van betaling aanvragen?

    Ja, we kunnen de uiterste betaaldatum uitstellen met maximum een maand. Dit kan alleen:

    • voor openstaande facturen waarvan de factuurdatum het verste in het verleden ligt (bv. als je een openstaande factuur hebt van januari en februari is het alleen mogelijk om die van januari uit te stellen)
    • en er geen wanbetalingsprocedures zijn gelanceerd
    • en je alle vorige uitstellen van betaling respecteerde

    Het is ook belangrijk om te weten dat het combineren van een afbetalingsplan en uitstel van betaling niet mogelijk is.

  • Wat zijn de bankgegevens van Mega?

    Hieronder kan je onze bankgegevens vinden:

    Power Online nv (Mega)
    Rue Natalis 2 - 4020 Luik

    IBAN: BE96 3631 2058 6905
    BIC: BBRUBEBB