Voor de start van je contract sturen we je een e-mail met je contract, tariefkaarten en toegang tot je online klantenzone myMega. Daarnaast kan je ook op elk moment je contract(en) raadplegen via myMega.
Er zijn eigenlijk twee grote categorieën: de tarieven die wij bepalen & de kosten van de netbeheerder en overheid. Kosten bepaald door Mega Energieprijs: dit is de prijs die je betaalt voor je energie. Afhankelijk van welk type meter je hebt, geniet je van een enkelvoudig, tweevoudig (dag en nacht) of exclusief nachttarief. Vaste vergoeding is een abonnementskost die we o.a. aanrekenen voor onze dienstverlening, het beheer en administratie van je dossier, de reservatie van je elektriciteit en gas, etc. Bijdrage groene stroom en WKK: we verrekenen deze kost om te kunnen voldoen aan bepaalde richtlijnen voor de aankoop van groenestroom- en WKK-certificaten. Die bijdrage is alleen van toepassing op je elektriciteitscontract. Kosten bepaald door de netbeheerder en overheid Nettarieven: dit zijn kosten voor de distributie en transport van je energie via het net. De huurprijs van de energiemeter maakt ook deel uit van dit onderdeel. Taksen en heffingen: hier hebben we het over de belastingen van de overheid. Ook het prosumententarief behoort tot deze categorie. De nettarieven, taksen en heffingen zijn bij alle leveranciers hetzelfde omdat het de netbeheerders en overheden zijn die deze kosten bepalen. Mega maakt dus één globale energiefactuur op en stort de desbetreffende kosten door naar de juiste instellingen.
Je kan dit makkelijk aanpassen in je online klantenzone myMega. Je ontvangt een bevestigingsmail als we het aangepast hebben in ons systeem.
De contracthouder van een energiecontract is een fysieke persoon of onderneming en heeft een juridische waarde. Het is daarom niet mogelijk om zomaar de naam en geboortedatum aan te passen. Kleine schrijffouten kunnen we natuurlijk wel aanpassen. Stuur dan gerust een e-mail op info@mega.be. Wil je de contracthouder toch veranderen? Dan kan je eenenergieovernamedocument invullen tussen de twee partijen. Je kan ons dit bezorgen via info@mega.be. We zullen dan een nieuw contract moeten opmaken vanaf de afgesproken meterstanden.
myMega is de online klantenzone van Mega. Je hebt er als Mega-klant toegang tot heel wat nuttige informatie. Als je bovendien een vraag hebt, kan je er misschien zelf het antwoord op vinden. Zo kan je er: je voorschot wijzigen je verbruik opvolgen je energiefacturen raadplegen je gegevens aanpassen je betalingen nakijken ...
Ja, we verlengen je contract automatisch! Minstens twee maanden voor de hernieuwing van jouw contract brengen we je via e-mail of per post op de hoogte van je nieuwe tariefvoorwaarden. Jouw hernieuwingstarief wordt op dat moment ook gepubliceerd in je myMega klantenzone. Het product dat we voorstellen voor de hernieuwing is altijd het voordeligste product dat equivalent is aan jouw huidig contract. We houden hierbij (in de mate van het mogelijke en afhankelijk van het aanbod op dat moment) rekening met de tariefsoort (vast of variabel), de energiesoort, het serviceniveau en de looptijd van het contract.
Er zijn eigenlijk twee grote categorieën: de tarieven die wij bepalen & de kosten van de netbeheerder en overheid. Kosten bepaald door Mega Energieprijs: dit is de prijs die je betaalt voor je energie. Afhankelijk van welk type meter je hebt, geniet je van een enkelvoudig, tweevoudig (dag en nacht) of exclusief nachttarief. Vaste vergoeding is een abonnementskost die we o.a. aanrekenen voor onze dienstverlening, het beheer en administratie van je dossier, de reservatie van je elektriciteit en gas, etc. Bijdrage groene stroom en WKK: we verrekenen deze kost om te kunnen voldoen aan bepaalde richtlijnen voor de aankoop van groenestroom- en WKK-certificaten. Die bijdrage is alleen van toepassing op je elektriciteitscontract. Kosten bepaald door de netbeheerder en overheid Nettarieven: dit zijn kosten voor de distributie en transport van je energie via het net. De huurprijs van de energiemeter maakt ook deel uit van dit onderdeel. Taksen en heffingen: hier hebben we het over de belastingen van de overheid. Ook het prosumententarief behoort tot deze categorie. De nettarieven, taksen en heffingen zijn bij alle leveranciers hetzelfde omdat het de netbeheerders en overheden zijn die deze kosten bepalen. Mega maakt dus één globale energiefactuur op en stort de desbetreffende kosten door naar de juiste instellingen.
Je kan dit makkelijk aanpassen in je online klantenzone myMega. Je ontvangt een bevestigingsmail als we het aangepast hebben in ons systeem.
De contracthouder van een energiecontract is een fysieke persoon of onderneming en heeft een juridische waarde. Het is daarom niet mogelijk om zomaar de naam en geboortedatum aan te passen. Kleine schrijffouten kunnen we natuurlijk wel aanpassen. Stuur dan gerust een e-mail op info@mega.be. Wil je de contracthouder toch veranderen? Dan kan je eenenergieovernamedocument invullen tussen de twee partijen. Je kan ons dit bezorgen via info@mega.be. We zullen dan een nieuw contract moeten opmaken vanaf de afgesproken meterstanden.
Voor de start van je contract sturen we je een e-mail met je contract, tariefkaarten en toegang tot je online klantenzone myMega. Daarnaast kan je ook op elk moment je contract(en) raadplegen via myMega.
myMega is de online klantenzone van Mega. Je hebt er als Mega-klant toegang tot heel wat nuttige informatie. Als je bovendien een vraag hebt, kan je er misschien zelf het antwoord op vinden. Zo kan je er: je voorschot wijzigen je verbruik opvolgen je energiefacturen raadplegen je gegevens aanpassen je betalingen nakijken ...
Ja, we verlengen je contract automatisch! Minstens twee maanden voor de hernieuwing van jouw contract brengen we je via e-mail of per post op de hoogte van je nieuwe tariefvoorwaarden. Jouw hernieuwingstarief wordt op dat moment ook gepubliceerd in je myMega klantenzone. Het product dat we voorstellen voor de hernieuwing is altijd het voordeligste product dat equivalent is aan jouw huidig contract. We houden hierbij (in de mate van het mogelijke en afhankelijk van het aanbod op dat moment) rekening met de tariefsoort (vast of variabel), de energiesoort, het serviceniveau en de looptijd van het contract.
Stuur dan gewoon een e-mail naar info@mega.be. We helpen je graag verder!
Na je inschrijving ontvang je meteen een inschrijvingsbevestiging. Ons systeem zal dan nagaan of we alle nodige informatie hebben om je contract op te starten. Als we nog niet in het bezit zijn van alle info, contacteren we je telefonisch of via e-mail. 't Is pas als we alle gegevens hebben dat we een bericht sturen naar de netbeheerder om je contract op te starten. Op het moment dat de netbeheerder deze overstapt valideert, sturen we je een contractbevestiging.
Zodra de netbeheerder jouw inschrijving en verandering van leverancier valideert, ontvang je jouw contract via e-mail of per post. Je vindt jouw tariefkaarten als bijlage bij je contract en je kunt deze ook steeds raadplegen in je online myMega klantenzone. Ook de hernieuwingstarieven worden minstens twee maanden voor het einde van jouw contract in je myMega klantenzone gepubliceerd. Je ontvangt de nieuwe tariefvoorwaarden voor deze hernieuwing binnen dezelfde periode ook via e-mail of per post.
Als je overstap bevestigd is door de netbeheerder sturen we je samen met je contractbevestiging ook je inloggegevens voor myMega. Je geeft je klantennummer als gebruikersnaam en een persoonlijk wachtwoord in. Hiermee heb je op elk moment toegang tot je online klantenzone.
Stuur dan gewoon een e-mail naar info@mega.be. We helpen je graag verder!
Zodra de netbeheerder jouw inschrijving en verandering van leverancier valideert, ontvang je jouw contract via e-mail of per post. Je vindt jouw tariefkaarten als bijlage bij je contract en je kunt deze ook steeds raadplegen in je online myMega klantenzone. Ook de hernieuwingstarieven worden minstens twee maanden voor het einde van jouw contract in je myMega klantenzone gepubliceerd. Je ontvangt de nieuwe tariefvoorwaarden voor deze hernieuwing binnen dezelfde periode ook via e-mail of per post.
Na je inschrijving ontvang je meteen een inschrijvingsbevestiging. Ons systeem zal dan nagaan of we alle nodige informatie hebben om je contract op te starten. Als we nog niet in het bezit zijn van alle info, contacteren we je telefonisch of via e-mail. 't Is pas als we alle gegevens hebben dat we een bericht sturen naar de netbeheerder om je contract op te starten. Op het moment dat de netbeheerder deze overstapt valideert, sturen we je een contractbevestiging.
Als je overstap bevestigd is door de netbeheerder sturen we je samen met je contractbevestiging ook je inloggegevens voor myMega. Je geeft je klantennummer als gebruikersnaam en een persoonlijk wachtwoord in. Hiermee heb je op elk moment toegang tot je online klantenzone.
't Is geen probleem voor ons om een offerte op te maken voor je nieuwe tarief. We kunnen makkelijk de jaarlijkse kost berekenen zodat je die kan vergelijken met je huidig tarief of tarieven van andere leveranciers. Laat ons dit weten via info@mega.be en we bezorgen je een persoonlijk offerte. Let op! 't Is niet zo dat je voorschot meteen zal veranderen als je nieuwe tarief actief wordt. We verrekenen je verbruik in de afrekeningsfactuur wel aan het nieuwe tarief, maar het voorschot veranderen we alleen automatisch na een afrekening.
De netbeheerder vraagt de meterstanden alleen op bij een leverancierswissel. Normaal gezien ontvang je enkele dagen voor je contract begint een bericht van hem om de meterstanden door te geven. Het kan ook dat je dit enkele dagen na de start van je contract ontvangt.
Voor je energietarief kan je kiezen tussen een vaste of variabele energieprijs. We hebben het hier voor alle duidelijkheid enkel over de eenheidsprijs die je betaalt voor je energie en niet over de vaste vergoeding, nettarieven of taksen.
Een vaste energieprijs verandert niet tijdens de looptijd van je contract. Zo bouw je iets meer zekerheid in en moet je geen rekening houden met prijsschommelingen. Bij Mega kan je ervoor kiezen om je energieprijs vast te leggen voor 1, 3 of 5 jaar. Tip: je legt best je tarief vast op een moment dat de prijzen laag zijn.
Kies je voor een variabele energieprijs, dan indexeren we je prijs driemaandelijks. Dit wil zeggen dat we de energieprijs elke 3 maanden herzien. Op je jaarlijkse afrekeningsfactuur gebruiken we dan een gewogen gemiddelde van alle variabele prijzen binnen de betreffende periode. Een variabele prijs kan interessant zijn als je denkt dat de prijzen in de nabije toekomst zullen dalen.
Ten eerste kan je zoeken in je mailbox naar de e-mail met je inloggegevens die je van ons ontving voor de start van je contract. Heb je je wachtwoord in het verleden veranderd, maar weet je het nu niet meer? Dan kan je altijd naar myMega gaan en daar klikken op "Wachtwoord vergeten". We sturen je dan een e-mail zodat je je wachtwoord opnieuw kan instellen.
't Is geen probleem voor ons om een offerte op te maken voor je nieuwe tarief. We kunnen makkelijk de jaarlijkse kost berekenen zodat je die kan vergelijken met je huidig tarief of tarieven van andere leveranciers. Laat ons dit weten via info@mega.be en we bezorgen je een persoonlijk offerte. Let op! 't Is niet zo dat je voorschot meteen zal veranderen als je nieuwe tarief actief wordt. We verrekenen je verbruik in de afrekeningsfactuur wel aan het nieuwe tarief, maar het voorschot veranderen we alleen automatisch na een afrekening.
Voor je energietarief kan je kiezen tussen een vaste of variabele energieprijs. We hebben het hier voor alle duidelijkheid enkel over de eenheidsprijs die je betaalt voor je energie en niet over de vaste vergoeding, nettarieven of taksen.
Een vaste energieprijs verandert niet tijdens de looptijd van je contract. Zo bouw je iets meer zekerheid in en moet je geen rekening houden met prijsschommelingen. Bij Mega kan je ervoor kiezen om je energieprijs vast te leggen voor 1, 3 of 5 jaar. Tip: je legt best je tarief vast op een moment dat de prijzen laag zijn.
Kies je voor een variabele energieprijs, dan indexeren we je prijs driemaandelijks. Dit wil zeggen dat we de energieprijs elke 3 maanden herzien. Op je jaarlijkse afrekeningsfactuur gebruiken we dan een gewogen gemiddelde van alle variabele prijzen binnen de betreffende periode. Een variabele prijs kan interessant zijn als je denkt dat de prijzen in de nabije toekomst zullen dalen.
De netbeheerder vraagt de meterstanden alleen op bij een leverancierswissel. Normaal gezien ontvang je enkele dagen voor je contract begint een bericht van hem om de meterstanden door te geven. Het kan ook dat je dit enkele dagen na de start van je contract ontvangt.
Ten eerste kan je zoeken in je mailbox naar de e-mail met je inloggegevens die je van ons ontving voor de start van je contract. Heb je je wachtwoord in het verleden veranderd, maar weet je het nu niet meer? Dan kan je altijd naar myMega gaan en daar klikken op "Wachtwoord vergeten". We sturen je dan een e-mail zodat je je wachtwoord opnieuw kan instellen.
Eerst ga je best na of je effectief overgestapt bent. Als je een contractbevestiging hebt ontvangen van Mega, namen we je contract succesvol over. Daarna raden we je aan om na te kijken over welke periode die factuur gaat. Als het gaat over een periode wanneer je nog klant was bij je oude leverancier, zal je die factuur moeten betalen. Je oude leverancier zal dat voorschot dan verrekenen in de slotfactuur. Zo'n slotfactuur ontvang je sowieso nadat je ben overgestapt. Hiermee verrekent je oude leverancier je verbruik tot de dag dat je overstapte naar Mega. Als het niet gaat over een periode wanneer je nog klant was, kan je je oude leverancier vragen om de factuur te annuleren. Betaalde je die factuur al? Niet erg! Dan zullen ze die automatisch verrekenen in je slotfactuur.
Ja! Je kan altijd een tariefwijziging aanvragen. Dit kan je makkelijk doen door een e-mail te sturen naar info@mega.be. Als je dit binnen de 3 maanden na de start of hernieuwing van je contract doet, zullen we het nieuwe tarief vanaf die start- of hernieuwingsdatum toepassen. Als we in tussentijd al een afrekening opmaakten, zullen we je nieuwe tarief instellen vanaf de eerste maand die volgt op de afrekening. Wat als ik dan de hernieuwing na die 3 maanden aanvraag? Dan rekenen we je nieuwe tarief aan vanaf de 1ste dag van de volgende maand.
Vanaf het moment dat je netbeheerder je overstap bevestigt, sturen we je samen met je contract je inloggegevens voor myMega. Als je nog geen contract van Mega hebt ontvangen, kan je dus ook nog niet inloggen op je online klantenzone.
Opm. Als je een nieuwe of gesloten meter laat openen ontvang je pas een contract als je netbeheerder de meter effectief geopend heeft. Ook op dat moment zal je je gegevens van je online klantenzone ontvangen.
Ja! Je kan altijd een tariefwijziging aanvragen. Dit kan je makkelijk doen door een e-mail te sturen naar info@mega.be. Als je dit binnen de 3 maanden na de start of hernieuwing van je contract doet, zullen we het nieuwe tarief vanaf die start- of hernieuwingsdatum toepassen. Als we in tussentijd al een afrekening opmaakten, zullen we je nieuwe tarief instellen vanaf de eerste maand die volgt op de afrekening. Wat als ik dan de hernieuwing na die 3 maanden aanvraag? Dan rekenen we je nieuwe tarief aan vanaf de 1ste dag van de volgende maand.
Eerst ga je best na of je effectief overgestapt bent. Als je een contractbevestiging hebt ontvangen van Mega, namen we je contract succesvol over. Daarna raden we je aan om na te kijken over welke periode die factuur gaat. Als het gaat over een periode wanneer je nog klant was bij je oude leverancier, zal je die factuur moeten betalen. Je oude leverancier zal dat voorschot dan verrekenen in de slotfactuur. Zo'n slotfactuur ontvang je sowieso nadat je ben overgestapt. Hiermee verrekent je oude leverancier je verbruik tot de dag dat je overstapte naar Mega. Als het niet gaat over een periode wanneer je nog klant was, kan je je oude leverancier vragen om de factuur te annuleren. Betaalde je die factuur al? Niet erg! Dan zullen ze die automatisch verrekenen in je slotfactuur.
Vanaf het moment dat je netbeheerder je overstap bevestigt, sturen we je samen met je contract je inloggegevens voor myMega. Als je nog geen contract van Mega hebt ontvangen, kan je dus ook nog niet inloggen op je online klantenzone.
Opm. Als je een nieuwe of gesloten meter laat openen ontvang je pas een contract als je netbeheerder de meter effectief geopend heeft. Ook op dat moment zal je je gegevens van je online klantenzone ontvangen.
Vanaf de verzenddatum van de contractbevestiging heb je 14 kalenderdagen de tijd om je contract te annuleren. Als je die termijn niet overschreden hebt, kan je je contract annuleren via e-mail (info@mega.be) of telefoon (016/67 60 60). Zijn de 14 dagen voorbij? Dan is het helaas niet meer mogelijk om je contract te annuleren.
Ten eerste is het belangrijk om te weten dat we de korting niet meteen verrekenen op het voorschot. Om de korting effectief te krijgen, moet je eerst voldoen aan bepaalde voorwaarden. Die kortingsvoorwaarden verschillen afhankelijk van welk tarief je geniet. Daarom raden we je aan om ze eerst na te lezen. Je kan ze vinden op je tariefkaarten.
Ten eerste is het belangrijk om te weten dat we de korting niet meteen verrekenen op het voorschot. Om de korting effectief te krijgen, moet je eerst voldoen aan bepaalde voorwaarden. Die kortingsvoorwaarden verschillen afhankelijk van welk tarief je geniet. Daarom raden we je aan om ze eerst na te lezen. Je kan ze vinden op je tariefkaarten.
Vanaf de verzenddatum van de contractbevestiging heb je 14 kalenderdagen de tijd om je contract te annuleren. Als je die termijn niet overschreden hebt, kan je je contract annuleren via e-mail (info@mega.be) of telefoon (016/67 60 60). Zijn de 14 dagen voorbij? Dan is het helaas niet meer mogelijk om je contract te annuleren.
Het sociaal tarief is een tarief dat vastgelegd is door de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) om energieverbruikers met een lager inkomen of financiële moeilijkheden te beschermen. Dit tarief is gelijk in het hele land, bij elke leverancier en netbeheerder. Vanaf 1 juli 2020 verandert het sociaal tarief elke drie maanden. Je kan hier een link vinden naar de tarieven voor elektriciteit en gas. Voor alle vragen over het sociaal tarief kan je contact opnemen met de FOD Economie: Contact Center van de FOD Economie Tel. (gratis): 0800 120 33 (van 9u tot 17u) Fax (gratis): 0800 120 57 E-mail: info.eco@economie.fgov.be https://economie.fgov.be/nl/themas/energie/energieprijzen/sociaal-tarief/sociaal-tarief-voor
Het sociaal tarief is een tarief dat vastgelegd is door de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) om energieverbruikers met een lager inkomen of financiële moeilijkheden te beschermen. Dit tarief is gelijk in het hele land, bij elke leverancier en netbeheerder. Vanaf 1 juli 2020 verandert het sociaal tarief elke drie maanden. Je kan hier een link vinden naar de tarieven voor elektriciteit en gas. Voor alle vragen over het sociaal tarief kan je contact opnemen met de FOD Economie: Contact Center van de FOD Economie Tel. (gratis): 0800 120 33 (van 9u tot 17u) Fax (gratis): 0800 120 57 E-mail: info.eco@economie.fgov.be https://economie.fgov.be/nl/themas/energie/energieprijzen/sociaal-tarief/sociaal-tarief-voor
Als je wil genieten van het sociaal tarief moet je ten eerste al een klant zijn die een energiecontract heeft voor eigen verbruik of een huurder zijn van een sociaal appartement. Daarnaast heb je recht op het sociaal tarief als je (of ieder ander persoon die officieel bij jou woont) bijvoorbeeld geniet van een:
Het sociaal tarief is daarentegen niet van toepassing voor:
Als je wil genieten van het sociaal tarief moet je ten eerste al een klant zijn die een energiecontract heeft voor eigen verbruik of een huurder zijn van een sociaal appartement. Daarnaast heb je recht op het sociaal tarief als je (of ieder ander persoon die officieel bij jou woont) bijvoorbeeld geniet van een:
Het sociaal tarief is daarentegen niet van toepassing voor:
Op het einde van de maanden januari, april, juli en oktober, laat de FOD ons weten welke nieuwe klanten recht hebben op het sociaal tarief. Dat gaat altijd over klanten waarvan het contract in de 3 voorgaande maanden van start ging. Om deze reden is het dus mogelijk dat we je factuur niet meteen aanpassen. We geven even een voorbeeld: Het contract van meneer X startte op 1 maart 2020. De FOD laat ons dan op het einde van de maand juli 2020 weten welke klanten recht hebben op het sociaal tarief. Pas vanaf dit moment zullen we de voorschotfactuur van meneer X aanpassen. Wijzigde je factuur niet na deze periode? Dan hebben we mogelijk je attest niet ontvangen. Maar geen zorgen, je mag in dat geval een bewijs sturen dat je recht hebt op sociaal tarief naar info@mega.be. Waar kan je het attest verkrijgen? Afhankelijk van de situatie: Federale overheidsdienst Sociale Zekerheid Directie generaal Personen met een handicap Administratief Centrum Kruidtuin - Finance Tower Kruidtuinlaan 50 1000 Brussel Tel.: 0800 987 99 Fax: 02 509 81 85 Online: https://forms.handicap.fgov.be/nl Het OCMW van je regio De Federale Pensioendienst Zuidertoren - Europaesplanade 1 1060 Brussel Tel.: 1765 of 02/529 30 01 Fax: 02/529 39 21 E-mail: info@rvponp.fgov.be
Op het einde van de maanden januari, april, juli en oktober, laat de FOD ons weten welke nieuwe klanten recht hebben op het sociaal tarief. Dat gaat altijd over klanten waarvan het contract in de 3 voorgaande maanden van start ging. Om deze reden is het dus mogelijk dat we je factuur niet meteen aanpassen. We geven even een voorbeeld: Het contract van meneer X startte op 1 maart 2020. De FOD laat ons dan op het einde van de maand juli 2020 weten welke klanten recht hebben op het sociaal tarief. Pas vanaf dit moment zullen we de voorschotfactuur van meneer X aanpassen. Wijzigde je factuur niet na deze periode? Dan hebben we mogelijk je attest niet ontvangen. Maar geen zorgen, je mag in dat geval een bewijs sturen dat je recht hebt op sociaal tarief naar info@mega.be. Waar kan je het attest verkrijgen? Afhankelijk van de situatie: Federale overheidsdienst Sociale Zekerheid Directie generaal Personen met een handicap Administratief Centrum Kruidtuin - Finance Tower Kruidtuinlaan 50 1000 Brussel Tel.: 0800 987 99 Fax: 02 509 81 85 Online: https://forms.handicap.fgov.be/nl Het OCMW van je regio De Federale Pensioendienst Zuidertoren - Europaesplanade 1 1060 Brussel Tel.: 1765 of 02/529 30 01 Fax: 02/529 39 21 E-mail: info@rvponp.fgov.be