Vraag en antwoord va Mega de energieleverancier | faq Mega

Een antwoord op al je vragen

  • Waar kan ik mijn contract raadplegen Mega?

    Voor de start van je contract sturen we je een e-mail met je contract, tariefkaarten en toegang tot je online klantenzone myMega. Daarnaast kan je ook op elk moment je contract(en) raadplegen via myMega.

  • Waaruit bestaan mijn energietarieven?

    Er zijn eigenlijk twee grote categorieën: de tarieven die wij bepalen & de kosten van de netbeheerder en overheid. Kosten bepaald door Mega Energieprijs: dit is de prijs die je betaalt voor je energie. Afhankelijk van welk type meter je hebt, geniet je van een enkelvoudig, tweevoudig (dag en nacht) of exclusief nachttarief. Vaste vergoeding is een abonnementskost die we o.a. aanrekenen voor onze dienstverlening, het beheer en administratie van je dossier, de reservatie van je elektriciteit en gas, etc. Bijdrage groene stroom en WKK: we verrekenen deze kost om te kunnen voldoen aan bepaalde richtlijnen voor de aankoop van groenestroom- en WKK-certificaten. Die bijdrage is alleen van toepassing op je elektriciteitscontract. Kosten bepaald door de netbeheerder en overheid Nettarieven: dit zijn kosten voor de distributie en transport van je energie via het net. De huurprijs van de energiemeter maakt ook deel uit van dit onderdeel. Taksen en heffingen: hier hebben we het over de belastingen van de overheid. Ook het prosumententarief behoort tot deze categorie. De nettarieven, taksen en heffingen zijn bij alle leveranciers hetzelfde omdat het de netbeheerders en overheden zijn die deze kosten bepalen. Mega maakt dus één globale energiefactuur op en stort de desbetreffende kosten door naar de juiste instellingen.

  • Hoe kan ik mijn contactgegevens (bv. e-mail, facturatiemethode, etc.) aanpassen?

    Je kan dit makkelijk aanpassen in je online klantenzone myMega. Je ontvangt een bevestigingsmail als we het aangepast hebben in ons systeem.

  • Kan ik mijn persoonlijke gegevens (bv. geboortedatum, naam, voornaam) aanpassen?

    De contracthouder van een energiecontract is een fysieke persoon of onderneming en heeft een juridische waarde. Het is daarom niet mogelijk om zomaar de naam en geboortedatum aan te passen. Kleine schrijffouten kunnen we natuurlijk wel aanpassen. Stuur dan gerust een e-mail op info@mega.be. Wil je de contracthouder toch veranderen? Dan kan je een energieovernamedocument invullen tussen de twee partijen. Je kan ons dit bezorgen via info@mega.be. We zullen dan een nieuw contract moeten opmaken vanaf de afgesproken meterstanden.

  • Wat is myMega en waarom zou ik het moeten gebruiken?

    myMega is de online klantenzone van Mega. Je hebt er als Mega-klant toegang tot heel wat nuttige informatie. Als je bovendien een vraag hebt, kan je er misschien zelf het antwoord op vinden. Zo kan je er: je voorschot wijzigen je verbruik opvolgen je energiefacturen raadplegen je gegevens aanpassen je betalingen nakijken ...

  • Mijn contract loopt binnenkort af. Verlengen jullie dit automatisch?

    Ja, we verlengen je contract automatisch!

    Twee maanden voordat we je tarief hernieuwen kan je het nieuwe tarief raadplegen in je online klantenzone myMega. We kiezen het tarief in functie van de marktsituatie. Als de tarieven bijvoorbeeld lager zijn dan normaal, zullen we een vast tarief instellen. Zo kan je voor een langere tijd genieten van dit lage tarief.

  • Waaruit bestaan mijn energietarieven?

    Er zijn eigenlijk twee grote categorieën: de tarieven die wij bepalen & de kosten van de netbeheerder en overheid. Kosten bepaald door Mega Energieprijs: dit is de prijs die je betaalt voor je energie. Afhankelijk van welk type meter je hebt, geniet je van een enkelvoudig, tweevoudig (dag en nacht) of exclusief nachttarief. Vaste vergoeding is een abonnementskost die we o.a. aanrekenen voor onze dienstverlening, het beheer en administratie van je dossier, de reservatie van je elektriciteit en gas, etc. Bijdrage groene stroom en WKK: we verrekenen deze kost om te kunnen voldoen aan bepaalde richtlijnen voor de aankoop van groenestroom- en WKK-certificaten. Die bijdrage is alleen van toepassing op je elektriciteitscontract. Kosten bepaald door de netbeheerder en overheid Nettarieven: dit zijn kosten voor de distributie en transport van je energie via het net. De huurprijs van de energiemeter maakt ook deel uit van dit onderdeel. Taksen en heffingen: hier hebben we het over de belastingen van de overheid. Ook het prosumententarief behoort tot deze categorie. De nettarieven, taksen en heffingen zijn bij alle leveranciers hetzelfde omdat het de netbeheerders en overheden zijn die deze kosten bepalen. Mega maakt dus één globale energiefactuur op en stort de desbetreffende kosten door naar de juiste instellingen.

  • Hoe kan ik mijn contactgegevens (bv. e-mail, facturatiemethode, etc.) aanpassen?

    Je kan dit makkelijk aanpassen in je online klantenzone myMega. Je ontvangt een bevestigingsmail als we het aangepast hebben in ons systeem.

  • Kan ik mijn persoonlijke gegevens (bv. geboortedatum, naam, voornaam) aanpassen?

    De contracthouder van een energiecontract is een fysieke persoon of onderneming en heeft een juridische waarde. Het is daarom niet mogelijk om zomaar de naam en geboortedatum aan te passen. Kleine schrijffouten kunnen we natuurlijk wel aanpassen. Stuur dan gerust een e-mail op info@mega.be. Wil je de contracthouder toch veranderen? Dan kan je een energieovernamedocument invullen tussen de twee partijen. Je kan ons dit bezorgen via info@mega.be. We zullen dan een nieuw contract moeten opmaken vanaf de afgesproken meterstanden.

  • Waar kan ik mijn contract raadplegen Mega?

    Voor de start van je contract sturen we je een e-mail met je contract, tariefkaarten en toegang tot je online klantenzone myMega. Daarnaast kan je ook op elk moment je contract(en) raadplegen via myMega.

  • Wat is myMega en waarom zou ik het moeten gebruiken?

    myMega is de online klantenzone van Mega. Je hebt er als Mega-klant toegang tot heel wat nuttige informatie. Als je bovendien een vraag hebt, kan je er misschien zelf het antwoord op vinden. Zo kan je er: je voorschot wijzigen je verbruik opvolgen je energiefacturen raadplegen je gegevens aanpassen je betalingen nakijken ...

  • Mijn contract loopt binnenkort af. Verlengen jullie dit automatisch?

    Ja, we verlengen je contract automatisch!

    Twee maanden voordat we je tarief hernieuwen kan je het nieuwe tarief raadplegen in je online klantenzone myMega. We kiezen het tarief in functie van de marktsituatie. Als de tarieven bijvoorbeeld lager zijn dan normaal, zullen we een vast tarief instellen. Zo kan je voor een langere tijd genieten van dit lage tarief.

  • Wat moet ik doen als ik een specifiek tarief wil als hernieuwingstarief?

    Stuur dan gewoon een e-mail naar info@mega.be. We helpen je graag verder!

  • Ik schreef mij onlangs in, maar ik heb nog geen contract ontvangen?

    Na je inschrijving ontvang je meteen een inschrijvingsbevestiging. Ons systeem zal dan nagaan of we alle nodige informatie hebben om je contract op te starten. Als we nog niet in het bezit zijn van alle info, contacteren we je telefonisch of via e-mail. 't Is pas als we alle gegevens hebben dat we een bericht sturen naar de netbeheerder om je contract op te starten. Op het moment dat de netbeheerder deze overstapt valideert, sturen we je een contractbevestiging.

  • Waar kan ik mijn tarieven vinden?

    Ben je net klant? Dan kan je de tariefkaarten vinden als bijlage in je contract. Je ontving dit via e-mail of post, maar je kan ook altijd je huidige tarief raadplegen in je online klantenzone myMega. Twee maanden voor je hernieuwing kan je daar ook je hernieuwingstarief raadplegen. Bovendien vermelden we de naam van je huidige tarief altijd op je facturen.

  • Hoe krijg ik toegang tot mijn online klantenzone myMega?

    Als je overstap bevestigd is door de netbeheerder sturen we je samen met je contractbevestiging ook je inloggegevens voor myMega. Je geeft je klantennummer als gebruikersnaam en een persoonlijk wachtwoord in. Hiermee heb je op elk moment toegang tot je online klantenzone.

  • Wat moet ik doen als ik een specifiek tarief wil als hernieuwingstarief?

    Stuur dan gewoon een e-mail naar info@mega.be. We helpen je graag verder!

  • Waar kan ik mijn tarieven vinden?

    Ben je net klant? Dan kan je de tariefkaarten vinden als bijlage in je contract. Je ontving dit via e-mail of post, maar je kan ook altijd je huidige tarief raadplegen in je online klantenzone myMega. Twee maanden voor je hernieuwing kan je daar ook je hernieuwingstarief raadplegen. Bovendien vermelden we de naam van je huidige tarief altijd op je facturen.

  • Ik schreef mij onlangs in, maar ik heb nog geen contract ontvangen?

    Na je inschrijving ontvang je meteen een inschrijvingsbevestiging. Ons systeem zal dan nagaan of we alle nodige informatie hebben om je contract op te starten. Als we nog niet in het bezit zijn van alle info, contacteren we je telefonisch of via e-mail. 't Is pas als we alle gegevens hebben dat we een bericht sturen naar de netbeheerder om je contract op te starten. Op het moment dat de netbeheerder deze overstapt valideert, sturen we je een contractbevestiging.

  • Hoe krijg ik toegang tot mijn online klantenzone myMega?

    Als je overstap bevestigd is door de netbeheerder sturen we je samen met je contractbevestiging ook je inloggegevens voor myMega. Je geeft je klantennummer als gebruikersnaam en een persoonlijk wachtwoord in. Hiermee heb je op elk moment toegang tot je online klantenzone.

  • Ik zou graag een offerte ontvangen voor mijn nieuw tarief. Kan dit?

    't Is geen probleem voor ons om een offerte op te maken voor je nieuwe tarief. We kunnen makkelijk de jaarlijkse kost berekenen zodat je die kan vergelijken met je huidig tarief of tarieven van andere leveranciers. Laat ons dit weten via info@mega.be en we bezorgen je een persoonlijk offerte. Let op! 't Is niet zo dat je voorschot meteen zal veranderen als je nieuwe tarief actief wordt. We verrekenen je verbruik in de afrekeningsfactuur wel aan het nieuwe tarief, maar het voorschot veranderen we alleen automatisch na een afrekening.

  • Hoe komt het dat ik nog geen bericht heb ontvangen om de meterstanden door te geven?

    De netbeheerder vraagt de meterstanden alleen op bij een leverancierswissel. Normaal gezien ontvang je enkele dagen voor je contract begint een bericht van hem om de meterstanden door te geven. Het kan ook dat je dit enkele dagen na de start van je contract ontvangt.

  • Wat is het verschil tussen een vast en variabel tarief?

    Voor je energietarief kan je kiezen tussen een vaste of variabele energieprijs. We hebben het hier voor alle duidelijkheid enkel over de eenheidsprijs die je betaalt voor je energie en niet over de vaste vergoeding, nettarieven of taksen.

    Een vaste energieprijs verandert niet tijdens de looptijd van je contract. Zo bouw je iets meer zekerheid in en moet je geen rekening houden met prijsschommelingen. Bij Mega kan je ervoor kiezen om je energieprijs vast te leggen voor 1, 3 of 5 jaar. Tip: je legt best je tarief vast op een moment dat de prijzen laag zijn.

    Kies je voor een variabele energieprijs, dan indexeren we je prijs driemaandelijks. Dit wil zeggen dat we de energieprijs elke 3 maanden herzien. Op je jaarlijkse afrekeningsfactuur gebruiken we dan een gewogen gemiddelde van alle variabele prijzen binnen de betreffende periode. Een variabele prijs kan interessant zijn als je denkt dat de prijzen in de nabije toekomst zullen dalen.

  • Ik ben mijn login en/of wachtwoord vergeten. En nu?

    Ten eerste kan je zoeken in je mailbox naar de e-mail met je inloggegevens die je van ons ontving voor de start van je contract. Heb je je wachtwoord in het verleden veranderd, maar weet je het nu niet meer? Dan kan je altijd naar myMega gaan en daar klikken op "Wachtwoord vergeten". We sturen je dan een e-mail zodat je je wachtwoord opnieuw kan instellen.

  • Ik zou graag een offerte ontvangen voor mijn nieuw tarief. Kan dit?

    't Is geen probleem voor ons om een offerte op te maken voor je nieuwe tarief. We kunnen makkelijk de jaarlijkse kost berekenen zodat je die kan vergelijken met je huidig tarief of tarieven van andere leveranciers. Laat ons dit weten via info@mega.be en we bezorgen je een persoonlijk offerte. Let op! 't Is niet zo dat je voorschot meteen zal veranderen als je nieuwe tarief actief wordt. We verrekenen je verbruik in de afrekeningsfactuur wel aan het nieuwe tarief, maar het voorschot veranderen we alleen automatisch na een afrekening.

  • Wat is het verschil tussen een vast en variabel tarief?

    Voor je energietarief kan je kiezen tussen een vaste of variabele energieprijs. We hebben het hier voor alle duidelijkheid enkel over de eenheidsprijs die je betaalt voor je energie en niet over de vaste vergoeding, nettarieven of taksen.

    Een vaste energieprijs verandert niet tijdens de looptijd van je contract. Zo bouw je iets meer zekerheid in en moet je geen rekening houden met prijsschommelingen. Bij Mega kan je ervoor kiezen om je energieprijs vast te leggen voor 1, 3 of 5 jaar. Tip: je legt best je tarief vast op een moment dat de prijzen laag zijn.

    Kies je voor een variabele energieprijs, dan indexeren we je prijs driemaandelijks. Dit wil zeggen dat we de energieprijs elke 3 maanden herzien. Op je jaarlijkse afrekeningsfactuur gebruiken we dan een gewogen gemiddelde van alle variabele prijzen binnen de betreffende periode. Een variabele prijs kan interessant zijn als je denkt dat de prijzen in de nabije toekomst zullen dalen.

  • Hoe komt het dat ik nog geen bericht heb ontvangen om de meterstanden door te geven?

    De netbeheerder vraagt de meterstanden alleen op bij een leverancierswissel. Normaal gezien ontvang je enkele dagen voor je contract begint een bericht van hem om de meterstanden door te geven. Het kan ook dat je dit enkele dagen na de start van je contract ontvangt.

  • Ik ben mijn login en/of wachtwoord vergeten. En nu?

    Ten eerste kan je zoeken in je mailbox naar de e-mail met je inloggegevens die je van ons ontving voor de start van je contract. Heb je je wachtwoord in het verleden veranderd, maar weet je het nu niet meer? Dan kan je altijd naar myMega gaan en daar klikken op "Wachtwoord vergeten". We sturen je dan een e-mail zodat je je wachtwoord opnieuw kan instellen.

  • Ik ben overgestapt naar Mega en heb toch nog een factuur van mijn vorige leverancier ontvangen. Moet ik die betalen?

    Eerst ga je best na of je effectief overgestapt bent. Als je een contractbevestiging hebt ontvangen van Mega, namen we je contract succesvol over. Daarna raden we je aan om na te kijken over welke periode die factuur gaat. Als het gaat over een periode wanneer je nog klant was bij je oude leverancier, zal je die factuur moeten betalen. Je oude leverancier zal dat voorschot dan verrekenen in de slotfactuur. Zo'n slotfactuur ontvang je sowieso nadat je ben overgestapt. Hiermee verrekent je oude leverancier je verbruik tot de dag dat je overstapte naar Mega. Als het niet gaat over een periode wanneer je nog klant was, kan je je oude leverancier vragen om de factuur te annuleren. Betaalde je die factuur al? Niet erg! Dan zullen ze die automatisch verrekenen in je slotfactuur.

  • Kan ik mijn tarief wijzigen tijdens mijn contract?

    Ja! Je kan altijd een tariefwijziging aanvragen. Dit kan je makkelijk doen door een e-mail te sturen naar info@mega.be. Als je dit binnen de 3 maanden na de start of hernieuwing van je contract doet, zullen we het nieuwe tarief vanaf die start- of hernieuwingsdatum toepassen. Als we in tussentijd al een afrekening opmaakten, zullen we je nieuwe tarief instellen vanaf de eerste maand die volgt op de afrekening. Wat als ik dan de hernieuwing na die 3 maanden aanvraag? Dan rekenen we je nieuwe tarief aan vanaf de 1ste dag van de volgende maand.

  • Vanaf wanneer heb ik toegang tot myMega?

    Vanaf het moment dat je netbeheerder je overstap bevestigt, sturen we je samen met je contract je inloggegevens voor myMega. Als je nog geen contract van Mega hebt ontvangen, kan je dus ook nog niet inloggen op je online klantenzone.

    Opm. Als je een nieuwe of gesloten meter laat openen ontvang je pas een contract als je netbeheerder de meter effectief geopend heeft. Ook op dat moment zal je je gegevens van je online klantenzone ontvangen.

  • Kan ik mijn tarief wijzigen tijdens mijn contract?

    Ja! Je kan altijd een tariefwijziging aanvragen. Dit kan je makkelijk doen door een e-mail te sturen naar info@mega.be. Als je dit binnen de 3 maanden na de start of hernieuwing van je contract doet, zullen we het nieuwe tarief vanaf die start- of hernieuwingsdatum toepassen. Als we in tussentijd al een afrekening opmaakten, zullen we je nieuwe tarief instellen vanaf de eerste maand die volgt op de afrekening. Wat als ik dan de hernieuwing na die 3 maanden aanvraag? Dan rekenen we je nieuwe tarief aan vanaf de 1ste dag van de volgende maand.

  • Ik ben overgestapt naar Mega en heb toch nog een factuur van mijn vorige leverancier ontvangen. Moet ik die betalen?

    Eerst ga je best na of je effectief overgestapt bent. Als je een contractbevestiging hebt ontvangen van Mega, namen we je contract succesvol over. Daarna raden we je aan om na te kijken over welke periode die factuur gaat. Als het gaat over een periode wanneer je nog klant was bij je oude leverancier, zal je die factuur moeten betalen. Je oude leverancier zal dat voorschot dan verrekenen in de slotfactuur. Zo'n slotfactuur ontvang je sowieso nadat je ben overgestapt. Hiermee verrekent je oude leverancier je verbruik tot de dag dat je overstapte naar Mega. Als het niet gaat over een periode wanneer je nog klant was, kan je je oude leverancier vragen om de factuur te annuleren. Betaalde je die factuur al? Niet erg! Dan zullen ze die automatisch verrekenen in je slotfactuur.

  • Vanaf wanneer heb ik toegang tot myMega?

    Vanaf het moment dat je netbeheerder je overstap bevestigt, sturen we je samen met je contract je inloggegevens voor myMega. Als je nog geen contract van Mega hebt ontvangen, kan je dus ook nog niet inloggen op je online klantenzone.

    Opm. Als je een nieuwe of gesloten meter laat openen ontvang je pas een contract als je netbeheerder de meter effectief geopend heeft. Ook op dat moment zal je je gegevens van je online klantenzone ontvangen.

  • Mijn contract start binnenkort, maar ik wil dit toch nog annuleren. Kan dat?

    Vanaf de verzenddatum van de contractbevestiging heb je 14 kalenderdagen de tijd om je contract te annuleren. Als je die termijn niet overschreden hebt, kan je je contract annuleren via e-mail (info@mega.be) of telefoon (016/67 60 60). Zijn de 14 dagen voorbij? Dan is het helaas niet meer mogelijk om je contract te annuleren.

  • Er is een korting gekoppeld aan mijn contract. Hoe verrekenen jullie die?

    Ten eerste is het belangrijk om te weten dat we de korting niet meteen verrekenen op het voorschot. Om de korting effectief te krijgen, moet je eerst voldoen aan bepaalde voorwaarden. Die kortingsvoorwaarden verschillen afhankelijk van welk tarief je geniet. Daarom raden we je aan om ze eerst na te lezen. Je kan ze vinden op je tariefkaarten.

  • Er is een korting gekoppeld aan mijn contract. Hoe verrekenen jullie die?

    Ten eerste is het belangrijk om te weten dat we de korting niet meteen verrekenen op het voorschot. Om de korting effectief te krijgen, moet je eerst voldoen aan bepaalde voorwaarden. Die kortingsvoorwaarden verschillen afhankelijk van welk tarief je geniet. Daarom raden we je aan om ze eerst na te lezen. Je kan ze vinden op je tariefkaarten.

  • Mijn contract start binnenkort, maar ik wil dit toch nog annuleren. Kan dat?

    Vanaf de verzenddatum van de contractbevestiging heb je 14 kalenderdagen de tijd om je contract te annuleren. Als je die termijn niet overschreden hebt, kan je je contract annuleren via e-mail (info@mega.be) of telefoon (016/67 60 60). Zijn de 14 dagen voorbij? Dan is het helaas niet meer mogelijk om je contract te annuleren.

  • Wat is het sociaal tarief?

    Het sociaal tarief is een tarief dat vastgelegd is door de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) om energieverbruikers met een lager inkomen of financiële moeilijkheden te beschermen. Dit tarief is gelijk in het hele land, bij elke leverancier en netbeheerder. Vanaf 1 juli 2020 verandert het sociaal tarief elke drie maanden. Je kan hier een link vinden naar de tarieven voor elektriciteit en gas. Voor alle vragen over het sociaal tarief kan je contact opnemen met de FOD Economie: Contact Center van de FOD Economie Tel. (gratis): 0800 120 33 (van 9u tot 17u) Fax (gratis): 0800 120 57 E-mail: info.eco@economie.fgov.be https://economie.fgov.be/nl/themas/energie/energieprijzen/sociaal-tarief/sociaal-tarief-voor

  • Wat is het sociaal tarief?

    Het sociaal tarief is een tarief dat vastgelegd is door de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) om energieverbruikers met een lager inkomen of financiële moeilijkheden te beschermen. Dit tarief is gelijk in het hele land, bij elke leverancier en netbeheerder. Vanaf 1 juli 2020 verandert het sociaal tarief elke drie maanden. Je kan hier een link vinden naar de tarieven voor elektriciteit en gas. Voor alle vragen over het sociaal tarief kan je contact opnemen met de FOD Economie: Contact Center van de FOD Economie Tel. (gratis): 0800 120 33 (van 9u tot 17u) Fax (gratis): 0800 120 57 E-mail: info.eco@economie.fgov.be https://economie.fgov.be/nl/themas/energie/energieprijzen/sociaal-tarief/sociaal-tarief-voor

  • Wanneer heb ik recht op sociaal tarief?

    Als je wil genieten van het sociaal tarief moet je ten eerste al een klant zijn die een energiecontract heeft voor eigen verbruik of een huurder zijn van een sociaal appartement. Daarnaast heb je recht op het sociaal tarief als je (of ieder ander persoon die officieel bij jou woont) bijvoorbeeld geniet van een:

    • leefloon
    • inkomensgarantie voor ouderen
    • tegemoetkoming gehandicapten (enkel voor specifieke gevallen)
    • zorgbudget voor ouderen
    • compensatie voor hulp aan bejaarden
    • ... of je in een sociaal appartement woont dat bv. het OCMW of een sociale/gewestelijke huisvestingsmaatschappij beheert.
    Let op! Deze lijst is niet volledig. Meer informatie kan je vinden op de website van de FOD Economie.

    Het sociaal tarief is daarentegen niet van toepassing voor:

    • tweede verblijfplaatsen;
    • gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen;
    • professionele klanten;
    • occasionele klanten, tijdelijke aansluitingen.

  • Wanneer heb ik recht op sociaal tarief?

    Als je wil genieten van het sociaal tarief moet je ten eerste al een klant zijn die een energiecontract heeft voor eigen verbruik of een huurder zijn van een sociaal appartement. Daarnaast heb je recht op het sociaal tarief als je (of ieder ander persoon die officieel bij jou woont) bijvoorbeeld geniet van een:

    • leefloon
    • inkomensgarantie voor ouderen
    • tegemoetkoming gehandicapten (enkel voor specifieke gevallen)
    • zorgbudget voor ouderen
    • compensatie voor hulp aan bejaarden
    • ... of je in een sociaal appartement woont dat bv. het OCMW of een sociale/gewestelijke huisvestingsmaatschappij beheert.
    Let op! Deze lijst is niet volledig. Meer informatie kan je vinden op de website van de FOD Economie.

    Het sociaal tarief is daarentegen niet van toepassing voor:

    • tweede verblijfplaatsen;
    • gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen;
    • professionele klanten;
    • occasionele klanten, tijdelijke aansluitingen.

  • Ik heb recht op sociaal tarief. Passen jullie dit automatisch toe?

    Op het einde van de maanden januari, april, juli en oktober, laat de FOD ons weten welke nieuwe klanten recht hebben op het sociaal tarief. Dat gaat altijd over klanten waarvan het contract in de 3 voorgaande maanden van start ging. Om deze reden is het dus mogelijk dat we je factuur niet meteen aanpassen. We geven even een voorbeeld: Het contract van meneer X startte op 1 maart 2020. De FOD laat ons dan op het einde van de maand juli 2020 weten welke klanten recht hebben op het sociaal tarief. Pas vanaf dit moment zullen we de voorschotfactuur van meneer X aanpassen. Wijzigde je factuur niet na deze periode? Dan hebben we mogelijk je attest niet ontvangen. Maar geen zorgen, je mag in dat geval een bewijs sturen dat je recht hebt op sociaal tarief naar info@mega.be. Waar kan je het attest verkrijgen? Afhankelijk van de situatie: Federale overheidsdienst Sociale Zekerheid Directie generaal Personen met een handicap Administratief Centrum Kruidtuin - Finance Tower Kruidtuinlaan 50 1000 Brussel Tel.: 0800 987 99 Fax: 02 509 81 85 Online: https://forms.handicap.fgov.be/nl Het OCMW van je regio De Federale Pensioendienst Zuidertoren - Europaesplanade 1 1060 Brussel Tel.: 1765 of 02/529 30 01 Fax: 02/529 39 21 E-mail: info@rvponp.fgov.be

  • Ik heb recht op sociaal tarief. Passen jullie dit automatisch toe?

    Op het einde van de maanden januari, april, juli en oktober, laat de FOD ons weten welke nieuwe klanten recht hebben op het sociaal tarief. Dat gaat altijd over klanten waarvan het contract in de 3 voorgaande maanden van start ging. Om deze reden is het dus mogelijk dat we je factuur niet meteen aanpassen. We geven even een voorbeeld: Het contract van meneer X startte op 1 maart 2020. De FOD laat ons dan op het einde van de maand juli 2020 weten welke klanten recht hebben op het sociaal tarief. Pas vanaf dit moment zullen we de voorschotfactuur van meneer X aanpassen. Wijzigde je factuur niet na deze periode? Dan hebben we mogelijk je attest niet ontvangen. Maar geen zorgen, je mag in dat geval een bewijs sturen dat je recht hebt op sociaal tarief naar info@mega.be. Waar kan je het attest verkrijgen? Afhankelijk van de situatie: Federale overheidsdienst Sociale Zekerheid Directie generaal Personen met een handicap Administratief Centrum Kruidtuin - Finance Tower Kruidtuinlaan 50 1000 Brussel Tel.: 0800 987 99 Fax: 02 509 81 85 Online: https://forms.handicap.fgov.be/nl Het OCMW van je regio De Federale Pensioendienst Zuidertoren - Europaesplanade 1 1060 Brussel Tel.: 1765 of 02/529 30 01 Fax: 02/529 39 21 E-mail: info@rvponp.fgov.be