Vraag en antwoord va Mega de energieleverancier | faq Mega

Een antwoord op al je vragen

  • Wat is een vermogensbegrenzer?

    Het is een systeem dat de netbeheerder monteert op de elektriciteitsmeter van particuliere klanten uit Brussel die in gebreke blijven met de betaling van hun facturen. Het beperkt het bruikbare vermogen tot 10 ampère. Als de verbruiker te veel apparaten met een hoge stroomsterkte op hetzelfde moment gebruikt, schakelt de vermogensbegrenzer de stroom uit.

  • Wat is een vermogensbegrenzer?

    Het is een systeem dat de netbeheerder monteert op de elektriciteitsmeter van particuliere klanten uit Brussel die in gebreke blijven met de betaling van hun facturen. Het beperkt het bruikbare vermogen tot 10 ampère. Als de verbruiker te veel apparaten met een hoge stroomsterkte op hetzelfde moment gebruikt, schakelt de vermogensbegrenzer de stroom uit.

  • Wat moet ik doen als ik een nieuwe aansluiting wil?

    1 Eerst moet je een nieuwe aansluiting aanvragen bij je netbeheerder. 2 Nadat je netbeheerder je aanvraag heeft gevalideerd, stuurt hij je een bevestiging met de EAN-code van je nieuwe meter.

    3 Met die code doe je dan een nieuwe inschrijving bij Mega. Op de tweede pagina duid je aan bij de staat van de meter dat het een "nieuwe meter" is.

    4 Vanaf het moment dat we je inschrijving bevestigd hebben kan je een afspraak maken met de netbeheerder om de meter effectief te openen.

  • Wat moet ik doen als ik een nieuwe aansluiting wil?

    1 Eerst moet je een nieuwe aansluiting aanvragen bij je netbeheerder. 2 Nadat je netbeheerder je aanvraag heeft gevalideerd, stuurt hij je een bevestiging met de EAN-code van je nieuwe meter.

    3 Met die code doe je dan een nieuwe inschrijving bij Mega. Op de tweede pagina duid je aan bij de staat van de meter dat het een "nieuwe meter" is.

    4 Vanaf het moment dat we je inschrijving bevestigd hebben kan je een afspraak maken met de netbeheerder om de meter effectief te openen.

  • Wie is mijn netbeheerder?

    Je kan dit makkelijk opzoeken op de website van de VREG of door je postcode hier in te geven.

  • Wie is mijn netbeheerder?

    Je kan dit makkelijk opzoeken op de website van de VREG of door je postcode hier in te geven.

  • Wat is een EAN-code en waar kan ik die vinden?

    De EAN-code is een uniek nummer dat gelinkt is aan je energiemeter. Het begint altijd met 54 en bestaat uit 18 cijfers. Je kan de EAN-code terugvinden op je contract of facturen. Het is ook belangrijk om te weten dat je EAN-code gekoppeld is aan je adres. Als je dus bijvoorbeeld verhuist zal je EAN-code op je nieuwe adres verschillen van de code op je oude adres.

    Let op! Het EAN-nummer is niet hetzelfde als het meternummer. Het meternummer staat op je energiemeter, terwijl dat voor de EAN vaak niet het geval is.

  • Wat is een EAN-code en waar kan ik die vinden?

    De EAN-code is een uniek nummer dat gelinkt is aan je energiemeter. Het begint altijd met 54 en bestaat uit 18 cijfers. Je kan de EAN-code terugvinden op je contract of facturen. Het is ook belangrijk om te weten dat je EAN-code gekoppeld is aan je adres. Als je dus bijvoorbeeld verhuist zal je EAN-code op je nieuwe adres verschillen van de code op je oude adres.

    Let op! Het EAN-nummer is niet hetzelfde als het meternummer. Het meternummer staat op je energiemeter, terwijl dat voor de EAN vaak niet het geval is.

  • Wat is een budgetmeter?

    Een budgetmeter is een elektriciteits- of gasmeter met een elektronisch systeem dat een herlaadbare kaart kan uitlezen. Hiermee heb je toegang tot elektriciteit (en gas in Wallonië) voor een bepaald bedrag dat je op voorhand hebt gestort op die kaart. Om elektriciteit (en aardgas in Wallonië) te kunnen verbruiken, moet je de kaart in de meter steken. Zodra je het volledige bedrag hebt verbruikt, valt de meter uit en moet je de kaart herladen in een oplaadpunt (bv. OCMW, kantoor distributienetbeheerder, boekhandel, etc.).

  • Wat is een budgetmeter?

    Een budgetmeter is een elektriciteits- of gasmeter met een elektronisch systeem dat een herlaadbare kaart kan uitlezen. Hiermee heb je toegang tot elektriciteit (en gas in Wallonië) voor een bepaald bedrag dat je op voorhand hebt gestort op die kaart. Om elektriciteit (en aardgas in Wallonië) te kunnen verbruiken, moet je de kaart in de meter steken. Zodra je het volledige bedrag hebt verbruikt, valt de meter uit en moet je de kaart herladen in een oplaadpunt (bv. OCMW, kantoor distributienetbeheerder, boekhandel, etc.).

  • Is het normaal dat ik een afrekeningsfactuur ontvang terwijl ik een budgetmeter heb?

    Ja! Om energie te kunnen verbruiken met een budgetmeter moet je de herlaadkaart in de budgetmeter steken. Je betaalt dan een bepaald tarief per kWh. Dit is een gemiddelde prijs die ingesteld is in je meter. Je kan energie verbruiken aan dit gemiddelde tarief, voor het bedrag dat je stortte op de kaart.

    Met een budgetmeter betaal je je energieverbruik op voorhand. Het ingestelde, gemiddelde tarief komt meestal niet overeen met het tarief van je leveringscontract met je leverancier. Het is voor de netbeheerder onmogelijk om al die tarieven per klant in te stellen in de verschillende budgetmeters.

    We verrekenen daarom via de afrekening het verschil tussen het tarief van je contract en het ingestelde, gemiddelde tarief in je budgetmeter.

  • Is het normaal dat ik een afrekeningsfactuur ontvang terwijl ik een budgetmeter heb?

    Ja! Om energie te kunnen verbruiken met een budgetmeter moet je de herlaadkaart in de budgetmeter steken. Je betaalt dan een bepaald tarief per kWh. Dit is een gemiddelde prijs die ingesteld is in je meter. Je kan energie verbruiken aan dit gemiddelde tarief, voor het bedrag dat je stortte op de kaart.

    Met een budgetmeter betaal je je energieverbruik op voorhand. Het ingestelde, gemiddelde tarief komt meestal niet overeen met het tarief van je leveringscontract met je leverancier. Het is voor de netbeheerder onmogelijk om al die tarieven per klant in te stellen in de verschillende budgetmeters.

    We verrekenen daarom via de afrekening het verschil tussen het tarief van je contract en het ingestelde, gemiddelde tarief in je budgetmeter.

  • Er is een vermogensbegrenzer geïnstalleerd in mijn nieuwe woning? Hoe kan ik die verwijderen?

    Stuur ons hiervoor gewoon je energieovernamedocument. Daarmee kunnen we een aanvraag tot deactivering indienen bij je netbeheerder. Daarna moet je een afspraak maken met de netbeheerder om de vermogensbegrenzer te laten verwijderen.

  • Er is een vermogensbegrenzer geïnstalleerd in mijn nieuwe woning? Hoe kan ik die verwijderen?

    Stuur ons hiervoor gewoon je energieovernamedocument. Daarmee kunnen we een aanvraag tot deactivering indienen bij je netbeheerder. Daarna moet je een afspraak maken met de netbeheerder om de vermogensbegrenzer te laten verwijderen.

  • Ik heb een nieuwe meter, maar nog geen toegang tot elektriciteit of gas. Hoe kan dat?

    Je hebt misschien nog geen nieuwe inschrijving gedaan of afspraak gemaakt met de netbeheerder om de meter te openen?

    Volg ons stappenplan om je nieuwe meter op de juiste manier te openen en toegang te hebben tot elektriciteit en gas.

  • Ik heb een nieuwe meter, maar nog geen toegang tot elektriciteit of gas. Hoe kan dat?

    Je hebt misschien nog geen nieuwe inschrijving gedaan of afspraak gemaakt met de netbeheerder om de meter te openen?

    Volg ons stappenplan om je nieuwe meter op de juiste manier te openen en toegang te hebben tot elektriciteit en gas.

  • Waar kan ik het meternummer vinden?

    Het meternummer kan je vinden op je energiemeter. De exacte plaats verschilt voor een "standaard" energiemeter en een digitale meter. Standaard meter Bovenaan de meter staan de meterstanden. Daaronder, naast "N°", kan je het meternummer aflezen. Op een aardgasmeter staat het meternummer bovenaan en de standen onderaan. Digitale meter Op een digitale meter zie je heel duidelijk een barcode staan. Daaronder staat het meternummer.

  • Waar kan ik het meternummer vinden?

    Het meternummer kan je vinden op je energiemeter. De exacte plaats verschilt voor een "standaard" energiemeter en een digitale meter. Standaard meter Bovenaan de meter staan de meterstanden. Daaronder, naast "N°", kan je het meternummer aflezen. Op een aardgasmeter staat het meternummer bovenaan en de standen onderaan. Digitale meter Op een digitale meter zie je heel duidelijk een barcode staan. Daaronder staat het meternummer.

  • In mijn nieuwe woning is er een actieve budgetmeter. Hoe kan ik die laten verwijderen?

    Stuur ons hiervoor gewoon je energieovernamedocument. Daarmee kunnen we een aanvraag tot deactivering indienen bij je netbeheerder. Je netbeheerder stuurt je dan een deactiveringskaart die je in je meter kan steken. Na de deactivering maak je opnieuw gebruik van de "gewone" energiemeter.

  • In mijn nieuwe woning is er een actieve budgetmeter. Hoe kan ik die laten verwijderen?

    Stuur ons hiervoor gewoon je energieovernamedocument. Daarmee kunnen we een aanvraag tot deactivering indienen bij je netbeheerder. Je netbeheerder stuurt je dan een deactiveringskaart die je in je meter kan steken. Na de deactivering maak je opnieuw gebruik van de "gewone" energiemeter.

  • Wanneer neemt de netbeheerder mijn meterstanden op?

    De netbeheerder neemt sowieso één keer per jaar de meterstanden op. Wanneer dat exact is hangt af van de gemeente waar je woont.

    Als klant van Mega kan je via myMega te weten komen wanneer de netbeheerder je standen zal opvragen. Je kan dat nakijken op de pagina "Mijn Verbruik". Verder is het mogelijk om de facturen die je in het verleden ontving te controleren. Als je bijvoorbeeld de voorbije jaren altijd een afrekening ontving in de maand juli zal de netbeheerder je standen jaarlijks in juni of juli opnemen.

    Het is ook belangrijk om te weten dat de netbeheerder je meterstanden opneemt als hij werken uitvoert aan de meter, je overschakelt van een analoge naar digitale meter of de netbeheerder de meter afsluit. Je zal dan ook een afrekeningsfactuur ontvangen.

  • Wanneer neemt de netbeheerder mijn meterstanden op?

    De netbeheerder neemt sowieso één keer per jaar de meterstanden op. Wanneer dat exact is hangt af van de gemeente waar je woont.

    Als klant van Mega kan je via myMega te weten komen wanneer de netbeheerder je standen zal opvragen. Je kan dat nakijken op de pagina "Mijn Verbruik". Verder is het mogelijk om de facturen die je in het verleden ontving te controleren. Als je bijvoorbeeld de voorbije jaren altijd een afrekening ontving in de maand juli zal de netbeheerder je standen jaarlijks in juni of juli opnemen.

    Het is ook belangrijk om te weten dat de netbeheerder je meterstanden opneemt als hij werken uitvoert aan de meter, je overschakelt van een analoge naar digitale meter of de netbeheerder de meter afsluit. Je zal dan ook een afrekeningsfactuur ontvangen.

  • Ik heb een probleem met mijn elektriciteits- of gasmeter. Wie moet ik contacteren?

    In dat geval neem je best contact op met je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheerder is? Kom het hier te weten!

  • Ik heb een probleem met mijn elektriciteits- of gasmeter. Wie moet ik contacteren?

    In dat geval neem je best contact op met je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheerder is? Kom het hier te weten!

  • Welke verschillende types meters bestaan er?

    Het merendeel van de Belgische verbruikers heeft nog een analoge meter. Vanaf 1 juli 2019 installeert de netbeheerder echter stelselmatig digitale meters.

    Binnen die twee categorieën heb je enkelvoudige en tweevoudige meters. Daarnaast bestaan er ook nog exclusieve nachtmeters.

    Een enkelvoudig type heeft één teller, die zowel overdag als 's nachts draait. Je betaalt hetzelfde tarief doorheen de dag.

    Een tweevoudige meter heeft twee tellers: één voor het dagtarief en één voor het nachttarief. Het dagtarief ligt altijd iets hoger dan het nachttarief. In het algemeen geldt het nachttarief van maandag tot en met vrijdag tussen 22 uur en 7 uur én in het weekend. In sommige gemeentes is het nachttarief van kracht van 21 uur tot 6 uur en in het weekend.

    Een exclusieve nachtmeter is aangesloten op een ander circuit en is uitsluitend 's nachts actief. Je mag alleen verwarmingstoestellen aansluiten (bv. warmwaterboiler, vloerverwarming) op zo'n meter.

  • Welke verschillende types meters bestaan er?

    Het merendeel van de Belgische verbruikers heeft nog een analoge meter. Vanaf 1 juli 2019 installeert de netbeheerder echter stelselmatig digitale meters.

    Binnen die twee categorieën heb je enkelvoudige en tweevoudige meters. Daarnaast bestaan er ook nog exclusieve nachtmeters.

    Een enkelvoudig type heeft één teller, die zowel overdag als 's nachts draait. Je betaalt hetzelfde tarief doorheen de dag.

    Een tweevoudige meter heeft twee tellers: één voor het dagtarief en één voor het nachttarief. Het dagtarief ligt altijd iets hoger dan het nachttarief. In het algemeen geldt het nachttarief van maandag tot en met vrijdag tussen 22 uur en 7 uur én in het weekend. In sommige gemeentes is het nachttarief van kracht van 21 uur tot 6 uur en in het weekend.

    Een exclusieve nachtmeter is aangesloten op een ander circuit en is uitsluitend 's nachts actief. Je mag alleen verwarmingstoestellen aansluiten (bv. warmwaterboiler, vloerverwarming) op zo'n meter.

  • Ik wil een ander type meter. Waar kan ik dit aanvragen?

    Je kan dit aanvragen bij je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheerder is? Dan kan je dat hier makkelijk opzoeken. N.B.: Elke verandering van meter houdt een meteropname in en dus een eindafrekening. Indien je zonnepanelen hebt, houd je hier best rekening mee.

  • Ik wil een ander type meter. Waar kan ik dit aanvragen?

    Je kan dit aanvragen bij je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheerder is? Dan kan je dat hier makkelijk opzoeken. N.B.: Elke verandering van meter houdt een meteropname in en dus een eindafrekening. Indien je zonnepanelen hebt, houd je hier best rekening mee.

  • De EAN-codes zijn niet correct. Wat moet ik doen?

    Heel uitzonderlijk komt het voor dat een klant zich inschrijft met de verkeerde EAN-code. Dit is helaas snel gebeurd. We raden je dan aan om het meternummer na te kijken. Je kan die vinden op je energiemeter. Aan de hand van dat nummer kunnen we nagaan wat dan wel de juiste EAN-code is.

    Stuur ons gerust een e-mail (info@mega.be) met die informatie of contacteer ons telefonisch (016/67 60 60) zodat we je probleem kunnen oplossen. Woon je bijvoorbeeld in een appartementsblok, maar weet je niet zeker welke meter van jou is? Dan kan je de elektriciteit of gas even uitschakelen zodat je kan nagaan of er bij je thuis echt geen energie is.

  • De EAN-codes zijn niet correct. Wat moet ik doen?

    Heel uitzonderlijk komt het voor dat een klant zich inschrijft met de verkeerde EAN-code. Dit is helaas snel gebeurd. We raden je dan aan om het meternummer na te kijken. Je kan die vinden op je energiemeter. Aan de hand van dat nummer kunnen we nagaan wat dan wel de juiste EAN-code is.

    Stuur ons gerust een e-mail (info@mega.be) met die informatie of contacteer ons telefonisch (016/67 60 60) zodat we je probleem kunnen oplossen. Woon je bijvoorbeeld in een appartementsblok, maar weet je niet zeker welke meter van jou is? Dan kan je de elektriciteit of gas even uitschakelen zodat je kan nagaan of er bij je thuis echt geen energie is.

  • De netbeheerder installeerde onlangs een digitale meter. Moet ik jullie hiervan op de hoogte brengen?

    Nee, dat is niet nodig. Je netbeheerder stuurt alle nodige informatie, inclusief meterstanden, automatisch naar ons. Daarna moeten we een afrekening opmaken voor je verbruik via de "oude" meter. We versturen die binnen de 8 weken nadat we je meterstanden ontvingen van de netbeheerder.

  • De netbeheerder installeerde onlangs een digitale meter. Moet ik jullie hiervan op de hoogte brengen?

    Nee, dat is niet nodig. Je netbeheerder stuurt alle nodige informatie, inclusief meterstanden, automatisch naar ons. Daarna moeten we een afrekening opmaken voor je verbruik via de "oude" meter. We versturen die binnen de 8 weken nadat we je meterstanden ontvingen van de netbeheerder.