Mijn meter Vraag en antwoord

Een antwoord op al je vragen

  • Wat is een EAN-code en waar kan ik die vinden?

    De EAN-code is een uniek nummer dat gelinkt is aan je energiemeter. Het begint altijd met 54 en bestaat uit 18 cijfers. Je kan de EAN-code terugvinden op je contract of facturen. Het is ook belangrijk om te weten dat je EAN-code gekoppeld is aan je adres. Als je dus bijvoorbeeld verhuist zal je EAN-code op je nieuwe adres verschillen van de code op je oude adres.

    Let op! Het EAN-nummer is niet hetzelfde als het meternummer. Het meternummer staat op je energiemeter, terwijl dat voor de EAN vaak niet het geval is.

  • Waar kan ik het meternummer vinden?

    Het meternummer kan je vinden op je energiemeter. De exacte plaats verschilt voor een "standaard" energiemeter en een digitale meter. Standaard meter Bovenaan de meter staan de meterstanden. Daaronder, naast "N°", kan je het meternummer aflezen. Op een aardgasmeter staat het meternummer bovenaan en de standen onderaan. Digitale meter Op een digitale meter zie je heel duidelijk een barcode staan. Daaronder staat het meternummer.

  • Wanneer neemt de netbeheerder mijn meterstanden op?

    De netbeheerder neemt sowieso één keer per jaar de meterstanden op. Wanneer dat exact is hangt af van de gemeente waar je woont.

    Als klant van Mega kan je via myMega te weten komen wanneer de netbeheerder je standen zal opvragen. Je kan dat nakijken op de pagina "Mijn Verbruik". Verder is het mogelijk om de facturen die je in het verleden ontving te controleren. Als je bijvoorbeeld de voorbije jaren altijd een afrekening ontving in de maand juli zal de netbeheerder je standen jaarlijks in juni of juli opnemen.

    Het is ook belangrijk om te weten dat de netbeheerder je meterstanden opneemt als hij werken uitvoert aan de meter, je overschakelt van een analoge naar digitale meter of de netbeheerder de meter afsluit. Je zal dan ook een afrekeningsfactuur ontvangen.

  • Ik heb een probleem met mijn elektriciteits- of gasmeter. Wie moet ik contacteren?

    In dat geval neem je best contact op met je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheerder is? Kom het hier te weten!

  • Welke verschillende types meters bestaan er?

    Het merendeel van de Belgische verbruikers heeft nog een analoge meter. Vanaf 1 juli 2019 installeert de netbeheerder echter stelselmatig digitale meters.

    Binnen die twee categorieën heb je enkelvoudige en tweevoudige meters. Daarnaast bestaan er ook nog exclusieve nachtmeters.

    Een enkelvoudig type heeft één teller, die zowel overdag als 's nachts draait. Je betaalt hetzelfde tarief doorheen de dag.

    Een tweevoudige meter heeft twee tellers: één voor het dagtarief en één voor het nachttarief. Het dagtarief ligt altijd iets hoger dan het nachttarief. In het algemeen geldt het nachttarief van maandag tot en met vrijdag tussen 22 uur en 7 uur én in het weekend. In sommige gemeentes is het nachttarief van kracht van 21 uur tot 6 uur en in het weekend.

    Een exclusieve nachtmeter is aangesloten op een ander circuit en is uitsluitend 's nachts actief. Je mag alleen verwarmingstoestellen aansluiten (bv. warmwaterboiler, vloerverwarming) op zo'n meter.

  • Ik wil een ander type meter. Waar kan ik dit aanvragen?

    Wil je:

    • jouw oude of defecte meter vervangen?
    • een digitale meter laten installeren?
    • het vermogen van jouw meter verhogen of verlagen?

    In alle bovenstaande gevallen dien je contact op te nemen met jouw netbeheerder. Weet je niet wie jouw netbeheerder is? Ontdek het hier.

    Weet wel dat elke verandering van meter leidt tot een meteropname en dus een afrekeningsfactuur. Houd hier dus rekening mee als je nog een terugdraaiende teller en zonnepanelen hebt zodat je geen opgewekte elektriciteit verliest.

    Wens je van tarief te veranderen (bijvoorbeeld van enkelvoudig naar tweevoudig of omgekeerd)? Neem dan contact op met je energieleverancier.

  • De EAN-codes zijn niet correct. Wat moet ik doen?

    Heel uitzonderlijk komt het voor dat een klant zich inschrijft met de verkeerde EAN-code. Dit is helaas snel gebeurd. We raden je dan aan om het meternummer na te kijken. Je kan die vinden op je energiemeter. Aan de hand van dat nummer kunnen we nagaan wat dan wel de juiste EAN-code is.

    Stuur ons gerust een e-mail (info@mega.be) met die informatie of contacteer ons telefonisch (016/67 60 60) zodat we je probleem kunnen oplossen. Woon je bijvoorbeeld in een appartementsblok, maar weet je niet zeker welke meter van jou is? Dan kan je de elektriciteit of gas even uitschakelen zodat je kan nagaan of er bij je thuis echt geen energie is.

  • De netbeheerder installeerde onlangs een digitale meter. Moet ik jullie hiervan op de hoogte brengen?

    Nee, dat is niet nodig. Je netbeheerder stuurt alle nodige informatie, inclusief meterstanden, automatisch naar ons. Daarna moeten we een afrekening opmaken voor je verbruik via de "oude" meter. We versturen die binnen de 8 weken nadat we je meterstanden ontvingen van de netbeheerder.