Mega kondigt solide resultaten aan voor boekjaar 2023-2024

/ Charlotte

[PERSBERICHT]- Meer winst door stabielere prijzen en minder klantenswitches

Leuven, Luik, Rotterdam, 23 april 2025 – Mega, de grootste onafhankelijke leverancier van elektriciteit en gas en verkoper van mobiele telefoonabonnementen in ons land, kondigt de finale financiële resultaten aan van zijn boekjaar 2023-2024. De energieleverancier maakt een mooie winst bekend, nu de energieprijzen gestabiliseerd zijn. De klanten zijn globaal genomen ook loyaler vandaag dan tijdens de energiecrisis; er zijn minder klanten die overstapten naar een andere energieleverancier.

Voor haar verlengd boekjaar van januari 2023 tot en met september 2024, realiseerde Mega een geconsolideerd EBITDA van 38M€, en een geconsolideerde operationele winst van 21,1M€. Het gaat effectief over geconsolideerde cijfers, voor de verschillende entiteiten binnen de Mega Group, met name Energie België, Energie Nederland, en Telco België. Vorig boekjaar, van 1 januari 2022 tot 31 december 2022, bedroeg het EBITDA 12,3M€ en realiseerde de energieleverancier met 0,4M€ een zo goed als break-even exploitatieresultaat. De beide boekjaren zijn moeilijk te vergelijken omdat de seizoenen niet helemaal overeenkomen, wat in de energiesector een groot verschil maakt. De normalisatie van de cijfers over 12 maanden toont echter een duidelijke verbetering van de financiële resultaten. Dit is te verklaren door een kleinere negatieve impact van de sourcing-activiteiten. 

De omzet was in het boekjaar 23-24 674M€, tegenover 680M€ in het boekjaar 22. Ook hier zijn de cijfers moeilijk te vergelijken omdat de energieprijs veel hoger lag in 2022. Zie de overzichten van de CREG voor 2024, en voor de voorbije jaren.

Mega Group Consolidated2023-2024 (21 maanden)222120
Turnover in M€674680579308
EBITDA in €M3812,37,919,5
Operationele winst in €M21,1-4-1,614,1
Nettoresultaat in €M13,1-6,6-1,810

CFO Geoffroy De Lame:

“Ons boekjaar eindigde vroeger eind december, wanneer de koudste periode van het jaar nog moest starten. Dat wilde we veranderen, om ons boekjaar te eindigen met de zomerperiode, de periode met het minste energieverbruik en dus het minste onzekerheid voor ons. We hebben dit boekjaar goede resultaten gehaald. Onze organisatie is nu matuurder dan voor de energiecrisis. We investeren dan ook veel in onze medewerkers en in onze organisatie. Ik kan met trots stellen dat we vandaag nog altijd evenzeer focussen op de goedkoopste zijn, met een aanbod dat tot de beste van de markt behoort. Dankzij onze efficiënte en kostenbewuste werking hebben we toch zo’n mooie resultaten kunnen neerzetten.”

Aan de redacteuren

Wens je meer informatie? Neem dan contact op met:

  • Aurelia Ricciardi, perscontact voor Mega, aurelia@luna.be of +32 495 59 38 02;
  • Elsie Van Linthout, woordvoerder van Mega, elsie@luna.be of +32 475 26 01 03.

Recente artikelen

Betaal jij te veel voor je gsm-abonnement? Tijd om te besparen met Mega!

Wist je dat heel wat mensen maandelijks véél meer betalen voor hun gsm-abonnement dan nodig is? In de praktijk verbruiken de meeste gebruikers slechts een beperkt aantal belminuten en sms’jes per maand. Toch blijven vele gebruikers betalen voor dur...

Lees het artikel

Nu isoleren, straks profiteren: kleine werken in de lente voor een koele zomer!

De lente: een goed moment om je huis voor te bereiden op de zomer en de thermische isolatie ervan te verbeteren. Het is de perfecte periode om kleine, eenvoudige maar effectieve isolatiemaatregelen te nemen om je huis comfortabeler te maken. Deze verbe...

Lees het artikel

Besparen en genieten: ontdek de Scandinavische hygge-stijl

Bij Mega koppelen we graag het nuttige aan het aangename. Maak kennis met ‘hygge’, een Scandinavisch concept dat gezelligheid en eenvoud aan elkaar linkt. En je kunt er ook mee besparen! Met onze tips maak je ‘hygge’ onderdeel van je leven ...

Lees het artikel

Word een echte expert in energiebesparing!

Ontvang deskundig advies, tips om dagelijks te besparen en exclusieve aanbiedingen, rechtstreeks in jouw inbox. Zet de stap naar een groenere toekomst en lagere energiefacturen!

Combineer energie en telefonie en bespaar nog meer!

Bestel jouw simkaart en meld je aan bij je myMega klantenzone voor energie tijdens jouw inschrijving! Om je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.

Word klant