Nieuw: de sociaaltariefpremie voor collectieve installaties

/ Charlotte

Het verlaagde sociaal tarief voor energie krijgt een belangrijke update! Voorheen vielen de huishoudens met een collectieve installatie uit de boot. Met de invoering van de sociaaltariefpremie wordt deze ongelijkheid rechtgezet. Wij vertellen je meer!

Sociaal tarief vs. sociaaltariefpremie

Het federale sociaal tarief is ondertussen wel een gekend begrip. Dit verlaagd tarief is voorbehouden aan bepaalde categorieën van personen of huishoudens en identiek bij alle energieleveranciers. Sinds 2020 wordt het sociaal tarief elke drie maanden herberekend op basis van de laagste commerciële tarieven op de markt. Het gaat dus niet om een uitbetaling van de overheid, maar een specifiek verlaagd tarief gereserveerd voor kwetsbare huishoudens met een individueel energiecontract.

Het ‘probleem’ hierbij was dat huishoudens zonder energiecontract op hun eigen naam geen aanspraak konden maken op het sociaal tarief. De invoering van de sociaaltariefpremie zou deze ongelijkheid moeten wegwerken.

Wie komt in aanmerking voor de sociaaltariefpremie?

De sociaaltariefpremie werd specifiek ingevoerd voor kwetsbare huishoudens die gebruik maken van een collectieve installatie zonder een energiecontract op hun eigen naam. Denk daarbij aan bewoners van een flatgebouw met bijvoorbeeld een grote verwarmingsinstallatie waarbij de beheerder van het gebouw een energiecontract afsluit voor het hele gebouw. De beheerder factureert in dat geval het verbruik aan de bewoners.

Je kunt op de website van de FOD Economie de volledige lijst met categorieën van huishoudens raadplegen. Ben je beheerder van een collectieve installatie? Dan kun je op de website van de FOD ook de meest gestelde vragen terugvinden.

En wie niet?

Wanneer je al het sociaal tarief betaalt omdat je een sociaal appartement huurt of een individueel contract hebt afgesloten bij een energieleverancier, kom je niet in aanmerking voor de sociaaltariefpremie. Indien je in het verleden het sociaal tarief weigerde, is het eveneens niet mogelijk om alsnog deze premie aan te vragen.

Ook bewoners van een rusthuis met een ‘all-in vergoeding’ kunnen geen aanspraak maken op de premie. Zij betalen immers een dagprijs of forfait waarbij hun energie is inbegrepen. Verder is de premie niet van toepassing op tweede verblijfsplaatsen, tijdelijke aansluitingen en occasionele klanten.

Bedrag en aanvraagprocedure

De sociaaltariefpremie neemt de vorm aan van een driemaandelijkse uitbetaling door de overheid en heeft betrekking op gas, elektriciteit en een warmtenet. Stookolie, propaan en petroleum komen niet in aanmerking voor een toekenning.

Hoeveel de premie effectief bedraagt is nog niet bekend. Energieregulator CREG zal het bedrag elke drie maanden berekenen. Het gaat dus in ieder geval om een veranderlijk bedrag dat niet gekoppeld is aan het werkelijke verbruik.

Hoe vraag ik de sociaaltariefpremie aan?

De sociaaltariefpremie wordt niet automatisch toegekend: zowel de beheerder van de collectieve installatie als de rechthebbenden moeten zelf stappen ondernemen.

Beheerders van collectieve installaties moeten alle collectieve aansluitpunten aanmelden via het online platform van de overheid. Zij ontvangen dan een installatiecode die zij aan de bewoners meedelen. Met deze code kunnen de rechthebbenden de sociaaltariefpremie aanvragen.

Je kunt de sociaaltariefpremie op twee manieren aanvragen:

  1. Online: ga rechtstreeks naar het online platform van de overheid en vul jouw gegevens in.
  2. Per e-mail/post: vul dit formulier in en stuur het per e-mail of per aangetekende zending naar de FOD Economie (soc.ener.prm@economie.fgov.be | FOD Economie, Vooruitgangstraat 50, 1210 Brussel).

Belangrijk: Je ontvangt de sociaaltariefpremie alleen vanaf het kwartaal waarin je de aanvraag indient. Stel dat je vandaag een aanvraag doet, dan is dit voor de premie voor het derde kwartaal (juli-augustus-september). Je hoeft niet elk kwartaal opnieuw een aanvraag in te dienen: er wordt elke drie maanden gecontroleerd of je aan de voorwaarden voldoet.

Jouw premie wordt dus automatisch verlengd totdat je verhuist of niet meer aan de voorwaarden voldoet. Voor meer informatie kun je terecht op de FAQ voor de rechthebbenden van de sociaaltariefpremie.

Voor meer informatie over de energiemarkt en het laatste nieuws uit het energielandschap kun je zoals altijd terecht op onze blog!

Recente artikelen

Mega x MET Group: de perfecte match voor de energie van bedrijven 

Mega, de energieleverancier voor intussen meer dan 30.000 zakelijke klanten, bevestigt zijn ambitie op de B2B-markt door samen te werken met MET Group, een grote speler actief in 20 Europese landen. Dankzij deze samenwerking krijgt Mega toegang tot nie...

Lees het artikel

Mega x MET Group: wat betekent dat voor jou als klant?

Vandaag schrijft Mega een nieuw hoofdstuk in haar verhaal. Het is officieel: MET Group sluit zich aan bij het Mega-avontuur! Wat betekent dat concreet? Onze dienstverlening wordt versterkt, vooral voor bedrijven. Voor jou als particuliere klant verand...

Lees het artikel

Verhuizen en elektriciteit in België: voorkom onaangename verrassingen

Ga je binnenkort verhuizen? Tussen het inpakken van dozen, het huren van een verhuiswagen en het doorgeven van je nieuwe adres, wordt één belangrijk onderdeel vaak vergeten: het regelen van je elektriciteit. Of je nu in Wallonië, Brussel of Vlaander...

Lees het artikel

Word een echte expert in energiebesparing!

Ontvang deskundig advies, tips om dagelijks te besparen en exclusieve aanbiedingen, rechtstreeks in jouw inbox. Zet de stap naar een groenere toekomst en lagere energiefacturen!

Combineer energie en telefonie en bespaar nog meer!

Bestel vandaag nog jouw simkaart en jouw elektriciteitscontract. Dankzij dit exclusieve aanbod in België bespaar je tot 12€ per maand. Om je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.

Word klant