Vraag en antwoord va Mega de energieleverancier | faq Mega

Een antwoord op al je vragen

  • Ik zou graag een prijsofferte ontvangen.

    Je kan hier zelf makkelijk een simulatie uitvoeren om te weten te komen hoeveel je kan besparen.
    Dit duurt slechts 5 minuten!
    Heb je specifieke vragen of wil je onze prijzen bespreken met onze adviseurs? Dat kan! Stuur ons gerust een e-mail via info@mega.be of bel ons op 016 67 60 60.

  • Hoe kan ik klant worden van Mega?

    Klant worden bij Mega? Door ons online inschrijvingsformulier is dat een fluitje van een cent! Het duurt slechts 5 minuten.

    Tijdens de inschrijving vragen we je om je persoonlijke gegevens (naam, geboortedatum, e-mailadres, ...), leveringsadres, EAN-code, gewenst product en facturatiemethode in te vullen. Als je van leverancier verandert, hoef je geen meterstanden in te geven op ons formulier. Je netbeheerder zal die enkele dagen voor de start van je contract opvragen.

    Verhuis je?

    Proficiat! In dit geval geef je de meterstanden door die je afgesproken hebt met de vorige huurder of eigenaar. Bovendien kan je makkelijk je energieovernamedocument toevoegen aan de inschrijving.

    Zodra je inschrijving voltooid is, wordt deze geanalyseerd en als alles in orde is, wordt ze gevalideerd.

  • Hoe kan ik klant worden van Mega?

    Klant worden bij Mega? Door ons online inschrijvingsformulier is dat een fluitje van een cent! Het duurt slechts 5 minuten.

    Tijdens de inschrijving vragen we je om je persoonlijke gegevens (naam, geboortedatum, e-mailadres, ...), leveringsadres, EAN-code, gewenst product en facturatiemethode in te vullen. Als je van leverancier verandert, hoef je geen meterstanden in te geven op ons formulier. Je netbeheerder zal die enkele dagen voor de start van je contract opvragen.

    Verhuis je?

    Proficiat! In dit geval geef je de meterstanden door die je afgesproken hebt met de vorige huurder of eigenaar. Bovendien kan je makkelijk je energieovernamedocument toevoegen aan de inschrijving.

    Zodra je inschrijving voltooid is, wordt deze geanalyseerd en als alles in orde is, wordt ze gevalideerd.

  • Ik zou graag een prijsofferte ontvangen.

    Je kan hier zelf makkelijk een simulatie uitvoeren om te weten te komen hoeveel je kan besparen.
    Dit duurt slechts 5 minuten!
    Heb je specifieke vragen of wil je onze prijzen bespreken met onze adviseurs? Dat kan! Stuur ons gerust een e-mail via info@mega.be of bel ons op 016 67 60 60.

  • Hoeveel kan ik besparen door over te stappen naar Mega?

    De energieprijzen van Mega zijn niet alleen vandaag goedkoper, maar ook op de lange termijn. Wie voor Mega kiest bespaart jaarlijks een aardig bedrag.

  • Welke gegevens heb ik nodig om een inschrijving te kunnen doen?

    • Persoonlijke gegevens: (voor)naam, geboortedatum
    • Contactgegevens: e-mailadres, gsm-nummer
    • Leveringsadres
    • Gewenst product
    • Je huidige leverancier
    • Facturatievoorkeur (betalingswijze, etc.)

    Je bent niet verplicht om de EAN-code, meternummer en meterstand (bij een verhuis) in te vullen op het inschrijvingsformulier. We raden het natuurlijk wel aan zodat we je inschrijving snel kunnen valideren. Als je die gegevens niet invult, zullen we je achteraf contacteren om de juiste gegevens te verkrijgen.

  • Welke gegevens heb ik nodig om een inschrijving te kunnen doen?

    • Persoonlijke gegevens: (voor)naam, geboortedatum
    • Contactgegevens: e-mailadres, gsm-nummer
    • Leveringsadres
    • Gewenst product
    • Je huidige leverancier
    • Facturatievoorkeur (betalingswijze, etc.)

    Je bent niet verplicht om de EAN-code, meternummer en meterstand (bij een verhuis) in te vullen op het inschrijvingsformulier. We raden het natuurlijk wel aan zodat we je inschrijving snel kunnen valideren. Als je die gegevens niet invult, zullen we je achteraf contacteren om de juiste gegevens te verkrijgen.

  • Hoeveel kan ik besparen door over te stappen naar Mega?

    De energieprijzen van Mega zijn niet alleen vandaag goedkoper, maar ook op de lange termijn. Wie voor Mega kiest bespaart jaarlijks een aardig bedrag.

  • Ik heb mij net ingeschreven. Wat zijn de volgende stappen?

    1. Ons systeem zal je inschrijving analyseren en nagaan of we alle nodige informatie hebben.
    2. Als er gegevens ontbreken sturen we je een e-mail om de nodige informatie op te vragen. Krijgen we geen antwoord? Dan contacteren we je telefonisch!
    3. Als we alle informatie in ons bezit hebben, valideren we je inschrijving. Daarnaast brengen we de netbeheerder op de hoogte.

    4. Leverancierswissel: We brengen je oude leverancier op de hoogte. Enkele dagen voordat je contract start, vraagt de netbeheerder je meterstanden op.

      Verhuis: Je neemt het contract onmiddellijk of met een startdatum in het verleden over van de vorige huurder of eigenaar.

      Nieuwe meter: Je moet zelf een afspraak maken met je netbeheerder om de meter te openen. Klik hier om te weten te komen wie je netbeheerder is.
    5. Vanaf het moment dat de netbeheerder je overstap bevestigt, sturen we je contract met alle nodige informatie.

  • Ik heb mij net ingeschreven. Wat zijn de volgende stappen?

    1. Ons systeem zal je inschrijving analyseren en nagaan of we alle nodige informatie hebben.
    2. Als er gegevens ontbreken sturen we je een e-mail om de nodige informatie op te vragen. Krijgen we geen antwoord? Dan contacteren we je telefonisch!
    3. Als we alle informatie in ons bezit hebben, valideren we je inschrijving. Daarnaast brengen we de netbeheerder op de hoogte.

    4. Leverancierswissel: We brengen je oude leverancier op de hoogte. Enkele dagen voordat je contract start, vraagt de netbeheerder je meterstanden op.

      Verhuis: Je neemt het contract onmiddellijk of met een startdatum in het verleden over van de vorige huurder of eigenaar.

      Nieuwe meter: Je moet zelf een afspraak maken met je netbeheerder om de meter te openen. Klik hier om te weten te komen wie je netbeheerder is.
    5. Vanaf het moment dat de netbeheerder je overstap bevestigt, sturen we je contract met alle nodige informatie.

  • Moet ik mijn meterstanden aan jullie doorgeven?

    Alleen als je verhuist en de energielevering overneemt, moet je de meterstanden aan ons doorgeven.

    Bij een leverancierswissel zal je netbeheerder enkele dagen voordat je contract begint de meterstanden opvragen. De netbeheerder zal die standen dan doorsturen naar ons én naar je vorige leverancier. In dit geval is het dus niet nodig om je meterstanden naar Mega te sturen. Als je de standen niet doorstuurt naar de netbeheerder, zal hij een schatting maken.

  • Moet ik mijn meterstanden aan jullie doorgeven?

    Alleen als je verhuist en de energielevering overneemt, moet je de meterstanden aan ons doorgeven.

    Bij een leverancierswissel zal je netbeheerder enkele dagen voordat je contract begint de meterstanden opvragen. De netbeheerder zal die standen dan doorsturen naar ons én naar je vorige leverancier. In dit geval is het dus niet nodig om je meterstanden naar Mega te sturen. Als je de standen niet doorstuurt naar de netbeheerder, zal hij een schatting maken.

  • Ik wil overstappen naar Mega. Moet ik mijn huidige leverancier op de hoogte brengen?

    Neen, je moet je oude leverancier niet op de hoogte brengen. Mega regelt alles! Zodra je je contract van Mega ontvangt, sturen wij via de netbeheerder een bericht naar je oude leverancier om hen te laten weten dat je overstapt naar Mega. Na de overstap zal je automatisch een slotfactuur ontvangen van je oude leverancier.

  • Ik wil overstappen naar Mega. Moet ik mijn huidige leverancier op de hoogte brengen?

    Neen, je moet je oude leverancier niet op de hoogte brengen. Mega regelt alles! Zodra je je contract van Mega ontvangt, sturen wij via de netbeheerder een bericht naar je oude leverancier om hen te laten weten dat je overstapt naar Mega. Na de overstap zal je automatisch een slotfactuur ontvangen van je oude leverancier.

  • Betaal ik een verbrekingsvergoeding als ik overstap?

    Je kan op elk moment veranderen van leverancier zonder een opzegvergoeding te betalen. Sinds 13 september 2012 is er een wet van kracht die ervoor zorgt dat gezinnen en KMO's met een laagspanningsinstalaltie geen opzegvergoeding moeten betalen als ze hun contract vervroegd opzeggen. Ook professionele klanten die jaarlijks minder dan 50 MWh elektriciteit en 100 MWh gas verbruiken, kunnen overstappen zonder opzeggingsvergoeding.

    We raden wel aan om je contractvoorwaarden altijd goed na te lezen. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde voorwaarden om een korting te krijgen bij je oude leverancier? Of rekenen ze de vaste vergoeding per begonnen contractjaar aan? Kies daarom altijd de juiste startdatum. Heb je vragen? Onze adviseurs staan altijd klaar! Contacteer ons via info@mega.be of 016/67 60 60.

  • Betaal ik een verbrekingsvergoeding als ik overstap?

    Je kan op elk moment veranderen van leverancier zonder een opzegvergoeding te betalen. Sinds 13 september 2012 is er een wet van kracht die ervoor zorgt dat gezinnen en KMO's met een laagspanningsinstalaltie geen opzegvergoeding moeten betalen als ze hun contract vervroegd opzeggen. Ook professionele klanten die jaarlijks minder dan 50 MWh elektriciteit en 100 MWh gas verbruiken, kunnen overstappen zonder opzeggingsvergoeding.

    We raden wel aan om je contractvoorwaarden altijd goed na te lezen. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde voorwaarden om een korting te krijgen bij je oude leverancier? Of rekenen ze de vaste vergoeding per begonnen contractjaar aan? Kies daarom altijd de juiste startdatum. Heb je vragen? Onze adviseurs staan altijd klaar! Contacteer ons via info@mega.be of 016/67 60 60.

  • Ik heb zonnepanelen. Wanneer verander ik best van energieleverancier?

    Met een digitale meter maakt het niet meer uit wanneer je verandert.

    Als je nog een terugdraaiende meter hebt, stap je best over in de maand wanneer de netbeheerder je meterstanden elk jaar opneemt. Voor een leverancierswissel vraagt de netbeheerder - los van de jaarlijkse opname - je meterstanden op. Als je beide registratiemomenten zo goed mogelijk laat samenvallen, verlies je quasi geen opgewekte elektriciteit.

    Let op! Het is de verantwoordelijkheid van de klant om op het juiste moment over te stappen. Kijk dus zeker eerst na wanneer je jaarlijkse meteropname is.

  • Ik heb zonnepanelen. Wanneer verander ik best van energieleverancier?

    Met een digitale meter maakt het niet meer uit wanneer je verandert.

    Als je nog een terugdraaiende meter hebt, stap je best over in de maand wanneer de netbeheerder je meterstanden elk jaar opneemt. Voor een leverancierswissel vraagt de netbeheerder - los van de jaarlijkse opname - je meterstanden op. Als je beide registratiemomenten zo goed mogelijk laat samenvallen, verlies je quasi geen opgewekte elektriciteit.

    Let op! Het is de verantwoordelijkheid van de klant om op het juiste moment over te stappen. Kijk dus zeker eerst na wanneer je jaarlijkse meteropname is.

  • Ik ga verhuizen, wanneer moet ik mij inschrijven?

    Bij een verhuis worden de meterstanden altijd opgenomen. Op de dag van de overname sluiten de twee aanwezige partijen (eigenaar of vorige huurder en de overnemer) een akkoord over de cijfers die zijn weergegeven op de meter. Wanneer je je inschrijft bij Mega voor je nieuwe woonst, geef je de datum van de meteropname door en de meterstand zelf. Het is belangrijk dat je deze stappen onderneemt tijdens de week na je verhuis. Het lopende energiecontract op de meter nog even actief zodat de netbeheerder de energie niet meteen afsluit. Mega neemt het energiecontract vervolgens retroactief over met een startdatum in het verleden en de meterstanden die je afgesproken hebt.

  • Ik ga verhuizen, wanneer moet ik mij inschrijven?

    Bij een verhuis worden de meterstanden altijd opgenomen. Op de dag van de overname sluiten de twee aanwezige partijen (eigenaar of vorige huurder en de overnemer) een akkoord over de cijfers die zijn weergegeven op de meter. Wanneer je je inschrijft bij Mega voor je nieuwe woonst, geef je de datum van de meteropname door en de meterstand zelf. Het is belangrijk dat je deze stappen onderneemt tijdens de week na je verhuis. Het lopende energiecontract op de meter nog even actief zodat de netbeheerder de energie niet meteen afsluit. Mega neemt het energiecontract vervolgens retroactief over met een startdatum in het verleden en de meterstanden die je afgesproken hebt.