Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
25-04-2023 / Nina
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Is het binnenkort tijd voor jouw jaarlijkse meteropname, ga je verhuizen of stap je over naar een andere leverancier? In elk van deze situaties zullen jouw meterstanden opgevraagd worden. Afhankelijk van jouw situatie gebeurt dat automatisch, komt de netbeheerder langs of moet je deze zelf aflezen. In dit artikel lees je hoe je dat precies doet!
Wanneer je verhuist, moet je – zowel bij een klassieke meter als bij een digitale meter – jouw meterstanden invullen op een energieovernamedocument (klassiek/met zonnepanelen). Je vult dit document zowel in voor jouw oud adres als voor jouw nieuw adres zodat jouw energiecontract correct kan worden overgezet. Zo vermijd je dat je betaalt voor het verbruik van de oude bewoner van jouw nieuw adres of de nieuwe bewoner van jouw oud adres. Het is dus belangrijk dat het energieovernamedocument zo volledig mogelijk is en correcte meterstanden bevat.
Eén keer per jaar worden jouw meterstanden opgenomen. Dankzij deze meterstanden kunnen we nagaan hoeveel je tijdens een bepaalde periode hebt verbruikt en kunnen we jouw jaarlijkse afrekeningsfactuur opstellen.
Heb je een digitale meter en koos je voor een maandelijkse afrekeningsfactuur in plaats van een jaarlijkse afrekening? Dan worden jouw meterstanden maandelijks automatisch doorgestuurd naar de netbeheerder. Aan de hand van die meterstanden kunnen wij een afrekening opmaken voor jouw werkelijk maandelijks verbruik.
Wanneer je van energieleverancier verandert, worden jouw meterstanden gebruikt om een afrekening te maken van jouw verbruik bij je oude energieleverancier. De eindmeterstanden op je slotfactuur worden vervolgens gebruikt als beginmeterstanden bij je nieuwe energieleverancier.
Je moet deze meterstanden enkel zelf noteren en doorgeven als je een klassieke meter hebt. Bij mensen met een digitale meter worden de verbruiksgegevens voor de leverancierswissel automatisch doorgestuurd naar de netbeheerder.
Voor je jouw meterstanden noteert, controleer je best eerst je meternummer. Zeker als je in een appartementsgebouw woont, vermijd je op die manier dat je de verkeerde meterstanden afleest. Je kunt je meternummer steeds terugvinden op je meter zelf.
Het analoge, mechanische metertje op je klassieke meter houdt jouw verbruik bij. Je kunt jouw meterstanden hier dan ook meteen op aflezen.
Een tweevoudige elektriciteitsmeter registreert jouw verbruik tijdens de piekuren (zonnetje) en tijdens de daluren (maantje) afzonderlijk. | |
Een enkelvoudige elektriciteitsmeter en een exclusief nachtmeter hebben slechts één teller. | |
Ook op de gasmeter staat er één teller. Zowel voor jouw elektriciteits- als gasverbruik noteer je enkel de cijfers voor de komma. |
Hoewel de digitale meter jouw verbruiksgegevens automatisch kan doorsturen naar de netbeheerder, kun je jouw meterstanden nog altijd aflezen op het schermpje. Zeker bij een verhuis is dit belangrijk aangezien je dan zelf jouw meterstanden moet invullen op het energieovernamedocument.
Elke digitale meter heeft een bedieningsknop. Door op deze knop te drukken, kun je door verschillende weergaves en codes scrollen. Zowel voor jouw elektriciteits- als gasverbruik noteer je enkel de cijfers voor de komma.
Om de meterstanden van je digitale (budget)meter voor elektriciteit af te lezen, druk je op de gele knop en noteer je de standen onder de verschillende codes:
Code 1.8.1 komt overeen met je verbruik tijdens de dag. | |
Code 1.8.2 toont jouw verbruik tijdens de nacht. |
Heb je zonnepanelen?
In dat geval krijg je bij code 2.8.1 de opbrengst van je zonnepanelen tijdens de dag te zien. | |
Onder code 2.8.2 lees je de opbrengst van je zonnepanelen tijdens de avond of nacht af. |
Ook om de meterstand van jouw digitale (budget)meter voor aardgas af te lezen, volstaat het om op de bedieningsknop onder het schermpje te drukken waarna jouw meterstanden zullen verschijnen.
Afhankelijk van het merk van jouw digitale gasmeter kan jouw bedieningsknop een andere kleur hebben. Bij het merk Flonidan is deze knop rood, bij het merk Siconia is deze groen.
Nu weet je precies wat je moet doen als er gevraagd wordt om jouw meterstanden door te geven! Zowel bij een klassieke meter als bij een digitale meter is het vooral belangrijk dat je enkel de cijfers voor de komma noteert, ongeacht of het om jouw elektriciteits- of gasverbruik gaat. Vergeet ook niet om bij een verhuis steeds een volledig ingevuld energieovernamedocument (klassiek/met zonnepanelen) door te sturen!
Neem regelmatig zeker een kijkje op onze blog. Je vindt er het laatste nieuws over Mega en de energiemarkt, maar ook tips om dagelijks energie én geld te besparen.
Glow 5GB
Spark 12GB
Flash 30GB
Star 90GB
of
016 67 60 60
016 79 57 02
open lundi 8h00
€4 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €3/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Glow gsm-abonnement met 5GB. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 7/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 800 kWh gratis elektriciteit!
€5 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €7/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Spark abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 12/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
200 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 800 kWh gratis elektriciteit!
€8 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 9/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Flash abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 17/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
€16 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 6/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Star abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 22/maand. Voor deze specifieke, tijdelijke korting gelden de voorwaarden voor de combinatiekorting van Mega Telecom en Energie: zie voorwaarden. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hieronder vermelde korting met gratis kWh als klant van Mega Energie.
400 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Bestel jouw simkaart en meld je aan bij je myMega klantenzone voor energie tijdens jouw inschrijving!
Om je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.
Als energieklant bij Mega heb je recht op gratis kWh (hoeveelheid afhankelijk van het gekozen gsm-abonnement) door jouw contracten voor energie en mobiele telefonie aan elkaar te linken.
Hoe je dat doet, kies je zelf!