blog Mega

Mega ondertekende op 10 juni het consumentenakkoord

2021-12-22 / Nina

Mega laat vol trots weten dat we de transparantie van ons aanbod verder versterken. We deden dit door op 10 juni 2021 het consumentenakkoord te ondertekenen, dat op 1 januari 2022 in werking zal treden. Wat is dit precies? Wat verandert er voor onze klanten? Wij leggen het uit in dit artikel.

Wat is het consumentenakkoord?

Na de liberalisering van de elektriciteits- en gasmarkt is het nog noodzakelijker geworden om de consument te beschermen. Daarom stelden de betrokken partijen een overeenkomst op, die  werd ondertekend door verschillende energieleveranciers. Dit gebeurde voor de eerste keer in 2005. In 2018 kwam er voor het eerst een nieuwe versie van het conumentenakkoord. Het voorziet specifieke maatregelen voor volgende situaties:

Het hoofddoel van deze overeenkomst is om de consument te beschermen tegen misbruiken of misleidende tarieven. Bijkomend moet het akkoord ook de relatie tussen klant leverancier eenvoudiger en transparanter maken. Het is dus een soort code van goed gedrag waartoe de leverancier zich verbindt.

 

Waarom heeft Mega de overeenkomst getekend?

Mega’s missie is om jouw energiefactuur betaalbaarder te maken. Wij zijn dan ook heel blij om mee te kunnen werken aan de versterking van de tarieftransparantie op de markt. Het was voor ons dus een voor de hand liggende beslissing om deel uit te maken van het consumentenakkoord. Bij Mega willen we de consument immers zo goed mogelijk beschermen en informeren bij het beheer van zijn energiecontract.

 

Waarom nu en niet in 2018?

Toen de huidige overeenkomst in 2018 werd opgesteld, was Mega nog maar een start-up met enkele tienduizenden klanten. Wij waren dus niet betrokken bij de opstelling van dit akkoord. In minder dan drie jaar tijd zijn we echter uitgegroeid tot een sterk alternatief op de markt en beleveren we meer dan 600.000 aansluitingspunten. Vandaag beschikken wij dus over de middelen om actief met regelgevers en regeringen samen te werken voor een betere consumentenbescherming.

 

Wat is het effect op de klanten?

Er zullen geen significante gevolgen zijn voor onze klanten, behalve voor de klanten die niet of weinig online/via e-mail werken. Ons doel was oorspronkelijk om zo digitaal mogelijk te werken en zo de kosten te drukken. Bij sommige van onze producten was betaling per bankoverschrijving bijvoorbeeld niet mogelijk. Dit zal nu wel mogelijk zijn voor al onze tarieven. Wij willen dat klanten die potentieel minder “online” zijn ook kunnen profiteren van onze lage kosten-tarieven.

 

En in de toekomst?

Als lokaal bedrijf, opgericht en geleid door Belgische ondernemers, staan wij uiteraard zeer dicht bij onze klanten. We wensen dan ook actief deel te nemen aan de uitwerking van nieuwe akkoorden in samenwerking met alle betrokken partijen (zoals de regulatoren en onze ministers). Ons doel is en blijft om onze klanten steeds meer transparantie en eenvoud te bieden.

Voor meer informatie kan je het volledige document raadplegen op de website van de FOD Economie.

 

Als je voor Mega kiest, dan mag je er zeker van zijn dat je de juiste leverancier gekozen hebt. Wij bieden goedkopere tarieven aan, vandaag én morgen. Heb je een vraag over je tarief of energiecontract? Wij staan klaar om te helpen! Stuur een e-mail naar info@mega.be of bel ons op 016 67 60 60.