Hulp > >

Wat als ik mijn facturen niet op tijd betaal?

Elke factuur heeft een vervaldatum waaraan moet worden voldaan. Om ervoor te zorgen dat de betaling voor deze deadline binnen is, zijn de volgende mededelingen gepland:

  • Melding van vervaldatum: drie dagen vóór de uiterste betaaldatum sturen we je een eerste gratis herinnering via mail.
  • Herinnering: Exclusief voor klanten die in Vlaanderen wonen, wordt 1 dag na de vervaldatum een gratis herinnering verstuurd.

    In alle andere gevallen wordt de betalingsherinnering 5 dagen na de vervaldatum, per e-mail en per post. Er wordt een kost van €7,50 aangerekend voor particuliere klanten en €10 voor professionele klanten.
  • Ingebrekestelling: Voor professionele klanten en klanten die in Wallonië wonen, wordt 15 dagen na de vervaldatum een ingebrekestelling verstuurd. In het eerste geval wordt €25 in rekening gebracht en in het tweede €15.

    Klanten die in Brussel of Vlaanderen wonen ontvangen een ingebrekestelling respectievelijk 20 en 19 dagen na de vervaldatum. In het eerste geval wordt €15 aangerekend en in het tweede geval €16,75 als de aangetekende brief per post wordt verstuurd en € 12 als deze per e-mail wordt verstuurd.
  • Sms: 7 dagen na het versturen van de ingebrekestelling ontvangen alle particuliere klanten een SMS met het openstaande saldo en het verzoek om dit zo snel mogelijk te betalen. Professionele klanten ontvangen deze SMS 5 dagen na de ingebrekestelling. Klanten die in Vlaanderen wonen, betalen €7,50 voor deze SMS.
  • Wanbetalingsprocedure: 8 dagen nadat de SMS is verstuurd, starten we een standaardprocedure op de betreffende energiemeter(s), afhankelijk van de regio waar de klant woont. De procedure wordt 5 dagen na het versturen van de SMS gestart voor professionele klanten en kost €40.
  • Invordering: als we na al de voorgaande stappen nog steeds geen betaling hebben ontvangen, geven we je dossier door aan een gerechtsdeurwaarder. Er wordt ook een schadevergoedingsclausule toegepast in overeenstemming met Boek XIX.