Hulp > >

Ik heb onlangs correcties op afrekeningen ontvangen. Waarom, en wat moet ik doen?

Heb je onlangs correcties op afrekeningen ontvangen en wil je er meer over weten? Dan ben je hier aan de juiste plek!

Belangrijk: zodra je verbruiksgegevens zijn bijgewerkt door je netbeheerder, moet ook je facturatie worden bijgewerkt.

  • Heb je onlangs gevraagd om een meterstand te corrigeren? Of zijn je meterstanden geschat?

In beide gevallen verandert de correctie van de meterstand ook de hoeveelheid verbruikte en gefactureerde energie.
  • Is je meter onlangs defect verklaard door je netbeheerder?

Soms zal je netbeheerder je verbruik uit het verleden corrigeren zodat het zo goed mogelijk overeenkomt met je werkelijke verbruik, ondanks de defecte meter of een meetfout.

  • Heb je te maken gehad met een Mystery Switch?

Wanneer een meter wordt verwisseld, kan de interne procedure lang duren. Je factuur kan tijdens de procedure worden gecorrigeerd.

  • Heb je onlangs met terugwerkende kracht het sociaal tarief aangevraagd?

Als het sociaal tarief later op je werd toegepast dan toen het van kracht werd, moet elke afrekening voor de periode in kwestie worden gecorrigeerd, rekening houdend met je recht op het sociaal tarief.

Concreet, om ervoor te zorgen dat je een correcte factuur ontvangt, geven we in de praktijk:
  • een factuur (of creditnota) die het bedrag van de vorige afrekening annuleert
  • Een nieuwe factuur met de gecorrigeerde gegevens

Als de vorige afrekening is (terug)betaalt, gebeurt er een verrekening tussen de annulatie en de nieuwe factuur.

Ga in geval van twijfel naar je myMega klantenzone om alle openstaande facturen en het eventueel verschuldigde of tegoed te raadplegen.

N.B.: bovenstaande gevallen zijn de meest voorkomende en sluiten andere mogelijkheden niet uit.