Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Ik wil een offerte ontvangen
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Ik wil een offerte ontvangen
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
of
016 67 02 21
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
of
016 67 02 21
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Start een tariefsimulatie.
Vergelijk nu.
of
016 67 02 21
016 79 57 02
open lundi 8h00
Er is een fout opgetreden.
We hebben jouw aanvraag goed ontvangen.
We proberen je binnen de 24 werkuren terug te bellen (weekend uitgezonderd).
Een vraag?
Wij bellen je zo snel mogelijk terug!
Details van het abonnement Glow
Verbruik naar en vanuit het buitenland
Inbegrepen diensten
Details van de promo Glow
€4 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van €3/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Glow gsm-abonnement met 5GB. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 7/maand.
250 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Details van het abonnement Spark
Promo: € 11.40/maand gedurende 36 maanden, daarna € 12.
Verbruik naar en vanuit het buitenland
Inbegrepen diensten
Details van de promo Spark
250 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Jaarlijks 250 kWh gratis als klant van Mega Energie. Per bijkomend gsm-abonnement (simkaart), met een maximum van 3 bijkomende simkaarten, krijg je daarbovenop telkens de energiekost voor 250 kWh gratis.
Het bedrag van de korting voor gratis elektriciteit wordt berekend door het aantal gratis kWh te vermenigvuldigen met een prijs die wordt bepaald, afhankelijk van het moment waarop u een mobiel abonnement hebt afgesloten: tegelijkertijd met uw elektriciteitscontract, ervoor of erna. Raadpleeg pagina 4 van onze promo- en productvoorwaarden voor meer details over deze berekening.
Deze promotie is onderworpen aan een aantal voorwaarden. Zo moet het gsm-abonnement binnen 30 dagen gelinkt worden aan je elektriciteitscontract bij Mega en zal de korting 12 maanden na het linken van beide contracten voor het eerst worden toegekend. De korting wordt eenmaal per 12 maanden toegekend op je eerstvolgende afrekeningsfactuur voor elektriciteit op voorwaarde dat je op het moment van de opmaak van de afrekeningsfactuur beschikt over een gsm-abonnement en een elektriciteitscontract bij Mega en je zowel je telecom- als energiefacturen bij Mega gedurende 12 maanden voorafgaand aan je afrekeningsfactuur voor elektriciteit steeds op tijd hebt betaald. Als je beschikt over meerdere gsm-abonnementen wordt het totale kortingsbedrag bepaald op basis van de gsm-abonnementen die op het moment van de toekenning van de korting gelinkt zijn aan het bestaande elektriciteitscontract. Als je beschikt over meerdere elektriciteitscontracten, wordt de korting toegekend op de afrekeningsfactuur voor het elektriciteitscontract dat je het eerst hebt ingetekend bij Mega. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hierboven vermelde korting op de abonnementsprijs tijdens de eerste twee maanden van het Spark gsm-abonnement.
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Details van het abonnement Flash
Verbruik naar en vanuit het buitenland
Inbegrepen diensten
Details van de promo Flash
250 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Jaarlijks 250 kWh gratis als klant van Mega Energie. Per bijkomend gsm-abonnement (simkaart), met een maximum van 3 bijkomende simkaarten, krijg je telkens de energiekost voor 250 kWh gratis. Het bedrag van de korting voor gratis elektriciteit wordt berekend door het aantal gratis kWh te vermenigvuldigen met een prijs die wordt bepaald, afhankelijk van het moment waarop u een mobiel abonnement hebt afgesloten: tegelijkertijd met uw elektriciteitscontract, ervoor of erna. Raadpleeg pagina 4 van onze promo- en productvoorwaarden voor meer details over deze berekening.
Deze promotie is onderworpen aan een aantal voorwaarden. Zo moet het gsm-abonnement binnen 30 dagen gelinkt worden aan je elektriciteitscontract bij Mega en zal de korting 12 maanden na het linken van beide contracten voor het eerst worden toegekend. De korting wordt eenmaal per 12 maanden toegekend op je eerstvolgende afrekeningsfactuur voor elektriciteit op voorwaarde dat je op het moment van de opmaak van de afrekeningsfactuur beschikt over een gsm-abonnement en een elektriciteitscontract bij Mega en je zowel je telecom- als energiefacturen bij Mega gedurende 12 maanden voorafgaand aan je afrekeningsfactuur voor elektriciteit steeds op tijd hebt betaald. Als je beschikt over meerdere gsm-abonnementen wordt het totale kortingsbedrag bepaald op basis van de gsm-abonnementen die op het moment van de toekenning van de korting gelinkt zijn aan het bestaande elektriciteitscontract. Als je beschikt over meerdere elektriciteitscontracten, wordt de korting toegekend op de afrekeningsfactuur voor het elektriciteitscontract dat je het eerst hebt ingetekend bij Mega. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hierboven vermelde korting op de abonnementsprijs tijdens de eerste twee maanden van het Flash gsm-abonnement.
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Details van het abonnement Star
Verbruik naar en vanuit het buitenland
Inbegrepen diensten
Details van de promo Star
€16 /maand tijdens eerste 2 maanden
Een korting van € 6/maand gedurende de eerste 2 maanden van jouw Star abonnement. Na deze periode geldt de voordelige abonnementsprijs van € 22/maand.
250 kWh /jaar zolang je ook klant blijft voor energie
Jaarlijks 250 kWh gratis als klant van Mega Energie. Per bijkomend gsm-abonnement (simkaart), met een maximum van 3 bijkomende simkaarten, krijg je telkens de energiekost voor 250 kWh gratis. Het bedrag van de korting voor gratis elektriciteit wordt berekend door het aantal gratis kWh te vermenigvuldigen met een prijs die wordt bepaald, afhankelijk van het moment waarop u een mobiel abonnement hebt afgesloten: tegelijkertijd met uw elektriciteitscontract, ervoor of erna. Raadpleeg pagina 4 van onze promo- en productvoorwaarden voor meer details over deze berekening.
Deze promotie is onderworpen aan een aantal voorwaarden. Zo moet het gsm-abonnement binnen 30 dagen gelinkt worden aan je elektriciteitscontract bij Mega en zal de korting 12 maanden na het linken van beide contracten voor het eerst worden toegekend. De korting wordt eenmaal per 12 maanden toegekend op je eerstvolgende afrekeningsfactuur voor elektriciteit op voorwaarde dat je op het moment van de opmaak van de afrekeningsfactuur beschikt over een gsm-abonnement en een elektriciteitscontract bij Mega en je zowel je telecom- als energiefacturen bij Mega gedurende 12 maanden voorafgaand aan je afrekeningsfactuur voor elektriciteit steeds op tijd hebt betaald. Als je beschikt over meerdere gsm-abonnementen wordt het totale kortingsbedrag bepaald op basis van de gsm-abonnementen die op het moment van de toekenning van de korting gelinkt zijn aan het bestaande elektriciteitscontract. Als je beschikt over meerdere elektriciteitscontracten, wordt de korting toegekend op de afrekeningsfactuur voor het elektriciteitscontract dat je het eerst hebt ingetekend bij Mega. Deze korting is enkel cumuleerbaar met de hierboven vermelde korting op de abonnementsprijs tijdens de eerste twee maanden van het Star gsm-abonnement.
Ontvang tot 1000 kWh gratis elektriciteit!
Optie: Mega Boost
Optie: Bel en sms onbeperkt
/ Louise
Ontvang elk jaar tot wel 3 maanden elektriciteit (1000 kWh) gratis dankzij onze combo deal!
Ces dernières années, les prix de l’énergie ont connu de véritables montagnes russes. Nous vous avons parlé le mois dernier de la volatilité des prix de l’énergie pour expliquer ces fluctuations et le rôle que jouent les tarifs variables dans cette situation. Quels sont exactement les avantages d’un tarif variable ? Les tarifs fixes sont-ils de nouveau avantageux ? Nous vous aidons à y voir plus clair entre ces deux types de produits.
Il est tout d’abord important de connaître la différence entre un tarif fixe et un tarif variable. Voici donc les caractéristiques de chaque type de tarif.
Un tarif fixe signifie que votre prix au kWh ne change pas pendant la durée de votre contrat. Votre prix n’est pas non plus soumis aux fluctuations du marché de l’énergie. Vous continuez donc à payer le même prix pour votre énergie pendant la durée de votre contrat. Bien entendu, le prix total de vos coûts énergétiques annuels dépend de votre consommation. La consommation est toujours calculée sur base de la différence entre deux relevés de compteur. Nous multiplions ensuite cette différence par le tarif fixe qui s’applique à votre contrat.
Un tarif variable implique que votre prix au kWh évolue avec les prix du marché et que celui-ci est indexé (mensuellement ou trimestriellement selon votre contrat). Cette évolution fonctionne dans les deux sens : si les prix du marché de l’énergie augmentent, votre tarif augmentera avec eux et vous paierez plus cher. À l’inverse, si les prix diminuent (comme c’est actuellement le cas), vous bénéficierez vous aussi d’un prix plus bas.
Dans tous les cas, le montant de votre acompte ne change pas. En effet, chaque mois (ou tous les trois mois), vous payez le même montant, jusqu’à votre régularisation annuelle. Au moment de calculer cette facture annuelle, nous utilisons des profils de consommation. En bref, ces profils de consommation nous permettent de répartir votre consommation totale annuelle en périodes (par exemple, un mois). Nous examinons ensuite le pourcentage de votre consommation totale que vous avez utilisé au cours d’une période donnée. En effet, au cours de l’année, vous n’avez pas toujours la même consommation d’énergie. En été, vous ne consommerez pratiquement pas de chauffage, alors qu’en hiver il sera peut-être régulièrement allumé. Dans le même ordre d’idées, vous consommez probablement davantage d’énergie durant les weekends qu’en semaine. Ensuite, nous examinons les prix de l’énergie au cours de cette période donnée sur base de la formule disponible sur votre carte tarifaire.
Si vous optez pour une régularisation mensuelle (uniquement possible en Flandre et chez le gestionnaire de réseau Ores en Wallonie actuellement), le principe est différent. Si vous disposez d’un compteur numérique, celui-ci peut envoyer des relevés mensuels au gestionnaire de réseau. Il ne s’agit alors pas de profils de consommation ou de moyennes, mais bien de ce que vous avez réellement consommé au cours du mois. Cette consommation vous est ensuite facturée au tarif applicable pour ce mois. Vous ne payez donc pas de factures d’acompte et ne serez pas surpris·e parce que vos paiements d’acomptes ne suffisent pas à couvrir votre consommation. Cependant vous consommerez davantage en hiver et vos coûts énergétiques pour cette période seront plus élevés, de sorte que vos factures mensuelles de régularisation pourraient fortement varier d’une période à l’autre. Avec une facture de régularisation annuelle, vous pouvez étaler un peu vos dépenses grâces aux factures d’acompte.
Nous comprenons qu’un tarif fixe puisse sembler très attrayant, surtout après les dernières années qui viennent de s’écouler. Les gens préfèrent à nouveau opter pour la sécurité après une longue période d’incertitude, et c’est aussi ce qui rend un tarif fixe si attractif. Pendant la crise de l’énergie, Mega a pris la décision de cesser temporairement de commercialiser des contrats à tarif fixe. Les prix du marché étaient alors si élevés que nous voulions éviter que nos client·e·s soient coincé·e·s avec un prix très élevé pendant un an. En optant pour un tarif variable, ils pouvaient bénéficier des baisses des prix sur le marché de l’énergie.
Ces derniers mois, les prix ont recommencé à diminuer et nous avons pu proposer à nouveau des tarifs fixes à nos client·e·s. En effet, aujourd’hui, les prix sont revenus à des niveaux abordables et il peut de nouveau s’avérer intéressant d’opter pour un tarif fixe afin de sécuriser les prochains mois à venir. Bien que les prix soient à la baisse aujourd’hui, nous pouvons difficilement prédire ce que le marché de l’énergie nous réserve pour les mois à venir, et en particulier l’hiver prochain. Fixer votre prix aujourd’hui peut donc être une sécurité contre d’éventuelles nouvelles augmentation des prix. En revanche, si les prix continuent à diminuer, votre prix, lui, restera celui qui avait été bloqué au début de votre contrat.
L’avantage d’un tarif variable est qu’il reflète correctement les prix actuels de l’énergie. Il offre une vision transparente de votre facture d’énergie, où vous payez le prix réel de l’énergie que vous consommez. Vous bénéficiez des baisses des prix sur le marché car votre tarif évolue avec vous. Cependant il est difficile de prévoir quand ce sera le cas, car l’évolution des prix dépend de divers facteurs externes : un hiver doux, un été chaud, la situation géopolitique, etc. Vous pouvez consulter les tarifs pour chaque mois en ligne sur nos cartes tarifaires.
Comme vous avez pu le lire ci-dessus, en Flandre et chez Ores en Wallonie, vous pouvez également opter pour une régularisation mensuelle. Ce mode de facturation offre la vision la plus claire de votre consommation d’énergie et des tarifs qui lui sont appliqués : grâce à votre compteur numérique, vous savez exactement quand et combien vous consommez. Si vous optez pour des relevés annuels, les factures d’acompte peuvent vous aider à répartir un peu plus vos frais énergétiques.
Comme vous l’avez lu ci-dessus, les tarifs fixes et variables présentent tous deux des avantages intéressants. C’est donc à vous de choisir :
– Choisissez un tarif variable qui vous permet de bénéficier d’éventuelles baisses de prix pendant la durée de votre contrat.
– Préférez opter pour la sécurité en bloquant votre prix de l’énergie maintenant que les prix de l’énergie ont baissé, évitant ainsi les hausses de prix.
Lorsque votre contrat prend fin chez Mega, nous vous proposons toujours le produit équivalent le moins cher à celui dont vous avez bénéficié jusque-là. C’est-à-dire un produit respectant (dans la mesure du possible et selon notre offre du moment) le type de prix (fixe ou variable), le type d’énergie, le niveau de service et la durée. Vous pouvez donc toujours bénéficier du tarif le plus avantageux pour votre situation. Bien entendu, vous êtes toujours libre d’opter pour le tarif que vous souhaitez en passant par un renouvellement personnalisé.
Choisir un tarif variable, c’est choisir un prix qui varie en fonction du marché de l’énergie. Vu l’évolution actuelle des prix, vous pouvez profiter de la tendance à la baisse. Opter pour un tarif fixe, en revanche, c’est opter pour le même prix pendant toute la durée de votre contrat. Quel que soit le tarif que vous choisissez, il est toujours important de surveiller sa consommation d’énergie, car l’énergie la moins chère est bien sûr celle que l’on ne consomme pas.
Comme toujours, pour plus de conseils et d’informations sur le marché de l’énergie, consultez notre blog.
Door de steeds frequentere hittegolven wordt het steeds belangrijker om je huis koel te houden in de zomer. Maar wat is de beste oplossing: airconditioning of ventilatie? Wat is het meest voordelig, efficiënt en milieuvriendelijk? We helpen je de juis...
Een app die je in de steek laat tijdens een wandeling? De perfecte vakantiefoto die je maar niet kunt posten? We hebben het allemaal wel eens meegemaakt op vakantie! Ontdek hier onze 5 tips voor een betere mobiele verbinding op reis, zodat je ongestoor...
Goed nieuws: Plug & Play-zonnepanelen zijn eindelijk beschikbaar in België! Deze zonnepaneelkits kun je zélf aansluiten en bieden een eenvoudige en toegankelijke manier om thuis je eigen groene stroom op te wekken. Wil je je energiefactuur verlag...
Waarvoor gebruik je jouw telefoon?
Glow 5GB
Spark 25GB
Flash 40GB
Star 90GB
of
016 67 02 21
016 79 57 02
open lundi 8h00
Ontvang deskundig advies, tips om dagelijks te besparen en exclusieve aanbiedingen, rechtstreeks in jouw inbox. Zet de stap naar een groenere toekomst en lagere energiefacturen!
Bestel jouw simkaart en meld je aan bij je myMega klantenzone voor energie tijdens jouw inschrijving! Om je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.
Word klantIndien je al klant bent bij Mega voor energie
Als energieklant bij Mega heb je recht op gratis kWh (hoeveelheid afhankelijk van het gekozen gsm-abonnement) door jouw contracten voor energie en mobiele telefonie aan elkaar te linken.
Hoe je dat doet, kies je zelf!