Waarom ligt mijn energieverbruik hoger dan normaal?

/ Charlotte

Heb je net je jaarafrekening gekregen voor elektriciteit en/of gas? Merk je dat deze niet in lijn ligt met je normale verbruik? Er zijn meerdere verklaringen mogelijk voor jouw hoger energieverbruik.

Je dacht je energieverbruik helemaal onder de knie te hebben door onze tips en adviezen geregeld op te volgen, maar je eindafrekening bewijst het tegendeel? Dat is nooit leuk, en het kan financieel een koude douche zijn als je merkt dat je meer kWh hebt verbruikt dan verwacht. Er zijn verschillende manieren om te achterhalen hoe dat komt.

De logische verklaringen

Een defect of een systeemfout kan altijd gebeuren, maar het is altijd goed om eerst even na te gaan of er iets veranderd is in je familiale situatie of je woning gedurende je verbruiksperiode. Dit soort aanpassingen beïnvloeden natuurlijk ook je energieverbruik. De meest voorkomende veranderingen zijn:

  • Een groter gezin: een extra persoon (een baby, een nieuwe huisgenoot) in je huishouden betekent ook een extra persoon die mee verbruikt, wat de extra kosten kan verklaren.
  • Aanpassingen in je woning: heb je een aanbouw of een zwembad laten plaatsen? Dan is het zeker normaal dat je verbruik gestegen is. Dit kan ook het geval zijn als je bijvoorbeeld een airco of andere huishoudtoestellen hebt aangekocht, zoals een diepvries of droogkast.
  • Aankoop van een elektrische wagen: wanneer je thuis een laadpaal hebt laten plaatsen voor je elektrisch voertuig, is het ook evident dat je energieverbruik stijgt.
    Doen deze situaties geen belletje rinkelen? Dan is er misschien iets anders aan de hand waardoor jouw eindfactuur hoger bleek dan normaal.

De minder vanzelfsprekende redenen

Een defect of een systeemfout kunnen helaas ook de achterliggende reden zijn voor een hoger verbruik.  Ze komen niet vaak voor, maar als je denkt dat één van de volgende situaties op jou van toepassing is, is het tijd om in te grijpen. De meest voorkomende problemen zijn:

Een defect elektronisch toestel

We onderschatten vaak de impact van een defect apparaat op onze elektriciteitsrekening. Zeker oudere toestellen lopen het risico op slijtage. Een slechte werking kan leiden tot een hoger verbruik dan normaal. Het is financieel dus interessanter om deze apparaten tijdig te repareren of te vervangen. Zo vermijd je onnodige kosten en garandeer je een veilige werking van je apparatuur.

Een probleem met je meter(s)

In sommige gevallen kan het probleem ook bij je meter(s) liggen.  Door een technisch defect kan het gebeuren dat je meters je verbruik fout optellen, en dus waardes opleveren die niet in lijn liggen met jouw effectieve verbruik. Als je vermoed dat het probleem hier ligt, neem je best contact op met je netbeheerder. Als er effectief een technisch probleem is, worden de kosten voor de interventie niet aan jou doorgerekend. Omgekeerd geldt ook dat als er niets aan de hand is, je deze kosten zelf zal moeten betalen.

Energiediefstal

Jazeker, het bestaat. Bovendien gebeurt het vaker dan je zou denken, zeker als het om elektriciteit gaat. In de praktijk betekent het dat iemand aan de buiteninstallatie morrelt om zo elektriciteit ‘af te tappen’ van de buurman. Als je denkt dat er iemand zonder toestemming gebruik maakt van jouw installatie, kan je dit testen door al je apparaten uit te schakelen en los te koppelen. Blijft je meter lopen ondanks deze ingreep? Dan neem je best meteen contact op met je netbeheerder en kan je eventueel klacht indienen bij de politie.

Een foutieve meterstand

Het kan ook gebeuren dat er een verkeerde meterstand is doorgegeven, of dat de meterstanden fout zijn ingevuld bij de meteropname. Controleer daarom goed of de cijfers op je afrekening overeenkomen met die op de meter(s). Indien je merkt dat deze significant van elkaar afwijken, neem je ook best contact op met je netbeheerder die je zal verder helpen met het corrigeren van deze fout.

Conclusie

Om verrassingen op je afrekeningsfactuur te voorkomen, is het belangrijk om je verbruik goed in de gaten te houden om eventuele problemen snel op te sporen. We raden je aan om geregeld je meterstanden te controleren en tijdig in te grijpen als je een probleem opmerkt.  Dat is zeker zo in het geval van een defect apparaat. De teveel verbruikte energie gaat in zulke gevallen ook gewoon verloren. De goedkoopste energie blijft natuurlijk de energie die je niet verbruikt.

Voor meer tips om energie te besparen, kan je steeds terecht op onze blog.

Recente artikelen

Plug & Play-zonnepanelen: de revolutie is gearriveerd in België

Goed nieuws: Plug & Play-zonnepanelen zijn eindelijk beschikbaar in België! Deze zonnepaneelkits kun je zélf aansluiten en bieden een eenvoudige en toegankelijke manier om thuis je eigen groene stroom op te wekken. Wil je je energiefactuur verlag...

Lees het artikel

Gsm-abonnement: 5 redenen om voor Mega Telecom te kiezen

Bij Mega geloven we dat in contact blijven met wie je graag ziet een basisbehoefte is – en dat zou nooit te veel mogen kosten. Daarom biedt Mega Telecom je voordelige mobiele abonnementen aan, zonder verborgen kosten en afgestemd op jouw behoefte...

Lees het artikel

Super Mega VS andere contracten op de markt: gemiddeld €350 besparing per jaar

De lente is traditioneel het perfecte moment om je energiecontract te herevalueren en te profiteren van lagere tarieven. En dat is precies wat er nu in mei gebeurt: de elektriciteits- en gasprijzen dalen. Wil je graag meeprofiteren? Super Mega is DE ee...

Lees het artikel

Word een echte expert in energiebesparing!

Ontvang deskundig advies, tips om dagelijks te besparen en exclusieve aanbiedingen, rechtstreeks in jouw inbox. Zet de stap naar een groenere toekomst en lagere energiefacturen!

Combineer energie en telefonie en bespaar nog meer!

Bestel jouw simkaart en meld je aan bij je myMega klantenzone voor energie tijdens jouw inschrijving! Om je contracten aan elkaar te koppelen, kun je ons ook contacteren via ons contactformulier.

Word klant