Libelle groepsaankoop

Welkom bij Mega!

Proficiat! Dankzij de groepsaankoop van Libelle profiteer je binnenkort van Mega's groene energie en bespaar je op jouw energiekosten.
Door te kiezen voor Mega, kies je voor een Belgische energieleverancier die zoveel mogelijk samenwerkt met lokale groene energieproducenten. Bovendien geniet je bij Mega van een service op maat. Telefonisch of via e-mail? Wij beantwoorden al jouw vragen!

Hieronder vind je alvast wat meer uitleg over de groepsaankoop en de volgende stappen.

libelle logo

Het antwoord op jouw vragen

  • Hoe worden mijn voorschotfacturen berekend?

    De voorschotfacturen worden berekend op basis van jouw historisch verbruik die wij ontvangen van je netbeheerder. Het doel hiervan is om jouw verbruikskosten te dekken. De consumptie waarop deze factuur is gebaseerd wordt altijd vermeld op jouw factuur.

  • Wanneer start mijn contract?

    • Je bent een nieuwe klant van Mega? Jouw contract start op de door jou gekozen startdatum. Je contract start ten vroegste op 1 mei 2023 en ten laatste op 1 december 2023. Je ontvangt schriftelijk een bevestiging van de startdatum van levering.
    • Je bent al klant bij Mega? Jouw huidig contract wordt op de door jou gekozen startdatum verlengd met de groepsaankoopprijzen. Je contract wordt ten vroegste op 1 mei 2023 en ten laatste op 1 december 2023 verlengd. Dit gebeurt in functie van de startdatum die je koos tijdens de inschrijving.

    Dankzij de groepsaankoop profiteer je een jaar lang van interessante contractvoorwaarden.

    • Heb je zonnepanelen en geen digitale meter? Dan raden we jou aan om de startdatum van je contract te kiezen die het dichtst bij de meteropname ligt. Zo heb je geen productieverlies.

  • Hoe gebeurt de overstap naar Mega?

    Je hoeft niets meer te doen na het accepteren van jouw contract met Mega.

    1. Wij zullen contact opnemen met de netbeheerder en jouw huidige leverancier om hen op de hoogte te stellen dat je naar Mega overstapt. Enkele dagen voor aanvang van het contract zal de netbeheerder contact met jou opnemen om de meterstanden door te geven. Je zult ook van Mega een bevestiging van de startdatum van levering ontvangen.
    2. Je ontvangt een slotfactuur van je vorige leverancier.
    3. Wij leveren duurzaam minder dure energie aan jou; je netbeheerder bezorgt ons de historiek van jouw verbruik en wij berekenen jouw voorschotbedrag. Je bepaalt zelf of je maandelijks, tweemaandelijks of driemaandelijks voorschotfacturen wilt ontvangen.
    4. Bij een meteropname, verhuis of stopzetting van je contract ontvangen wij de werkelijke meterstanden en het verbruik via jouw netbeheerder. Op basis van die informatie ontvang je jouw (jaarlijkse) afrekeningsfactuur.

  • Ik heb nog steeds geen informatie ontvangen van Mega. Wat moet ik doen?

    Indien je, na het accepteren van het contract, nog steeds geen verdere informatie via e-mail zou hebben ontvangen, verzoeken wij je om jouw spamfolder of ongewenste e-mails na te kijken. Helaas gebeurt het vaker dat belangrijke informatie hier terechtkomt.

  • Groene energie via Mega, wat is dat?

    Wij zijn een jong, dynamisch én Belgisch bedrijf dat zich inzet om zo veel mogelijk groene energie aan te bieden aan onze klanten.

    Dat doen we door samen te werken met groene energieproducenten (bv. windmolens, zonnepanelen, etc.). Momenteel kopen we 70% van onze energie aan bij die ecologische producenten.

    Het overige deel kopen we aan op de markt en is grijze elektriciteit. We compenseren dit door garanties van oorsprong te kopen bij groene producenten. Anders gezegd: als we niet voldoende groene elektriciteit kunnen aankopen, subsidiëren we de groene producenten in Europa.

  • Wat gebeurt er na één jaar als mijn contract ten einde is?

    Als het éénjarig groepsaankoopcontract afgelopen is, zal je automatisch worden overgeschakeld op ons GROUP product. Dat product is het voordeligste equivalent van het groepsaankoopcontract. Je kunt jouw contract ook op een gepersonaliseerde manier hernieuwen door contact op te nemen met onze klantendienst. Zo blijf je dus genieten van Mega's groene energie.

  • Hoe Mega contacteren?

    Wij zijn bereikbaar op werkdagen (Ma-Don) van 8u30 tot 17u30 en op vrijdag van 8u30 tot 17u op 016 67 60 71. Je kunt ook een mail sturen naar groepsaankoop@mega.be met al jouw vragen.

  • Wat is het forfait zonnepanelen dat Mega invoert?

    Het gaat om een vast bedrag dat, in het geval van een terugdraaiende teller, de evenwichtskosten dekt die gelinkt zijn aan zonnepaneleninstallatie en een vlot energietransport garandeert. Het beheer van deze producent-consument elektriciteitscontracten brengt immers heel wat extra kosten met zich mee voor de energieleverancier om het evenwicht op het elektriciteitsnet en een vlot energietransport te verzekeren.

    Bovendien zijn deze kosten in november 2021 gestegen als gevolg van de actualisering van ons datacommunicatiesysteem met de netbeheerders (MIG6). Daarom ziet Mega zich genoodzaakt om deze extra kosten in rekening te brengen via een forfaitair bedrag voor zonnepanelen dat zal worden toegepast op deze specifieke categorie van klanten.

    Opgelet: verwar "het forfait zonnepanelen" niet met "het prosumententarief". Dat laatste wordt ook gefactureerd door jouw leverancier, maar wordt vervolgens volledig betaald aan de netbeheerder, ongeacht jouw situatie.

  • Wat zijn evenwichtskosten?

    Elke Belgische energieleverancier moet dagelijks een evenwichtsprogramma bezorgen aan de transmissienetbeheerder (Elia). Eenvoudig gezegd gaat het om een overzicht van de verwachte injecties op en afnames van het net per kwartier. Alle energieleveranciers moeten dit evenwichtsprogramma steeds voor de volgende dag doorsturen naar Elia en dat voor hun gehele klantenportefeuille. Op deze manier kan Elia het evenwicht op het net handhaven en ervoor zorgen dat alle consumenten voorzien kunnen worden van elektriciteit.

    Zodra een leverancier zich in een onevenwichtssituatie bevindt, waarbij er bijvoorbeeld meer wordt verbruikt dan verwacht of er minder geproduceerd werd dan geschat, rekent Elia onevenwichtstarieven aan.

    Het forfait zonnepanelen dekt dus zowel het beheer van dit evenwichtsprogramma als de tarieven die worden toegepast in geval van een onevenwicht.

  • Wat is het compensatieprincipe?

    Als jouw zonnepaneleninstallatie is aangesloten op het net, geniet je van een compensatie tussen jouw verbruik en je productie die je niet verbruikt. De hoeveelheid op het net geïnjecteerde elektriciteit wordt dan afgetrokken van jouw verbruik. Ook als jouw verbruik en injectie niet op hetzelfde moment plaatsvinden, kan je hier gebruik van maken. Het net wordt dan gebruikt als een soort opslagplaats waarin je energie kunt injecteren en waar je, wanneer nodig, energie uit kunt halen.

    In Vlaanderen genieten enkel de klanten met een analoge meter nog van dit principe, dat beter gekend is als de terugdraaiende teller.

  • Hoeveel bedraagt het forfait zonnepanelen?

    Het bedrag van het forfait zonnepanelen (in €/maand) staat vast. De formule ziet er als volgt uit: kVA* X €/maand.  Hieronder vind je een fictief voorbeeld van deze berekening.

    Voorbeeld:

    • Vermogen*: 4,5 kVA.
    • Maandelijks forfait zonnepanelen (non-contractuele richtprijs): € 3 incl. btw (6%) per kVA.
    • Kost van het forfait zonnepanelen: 4,5 kVA * € 3 = € 13,5 per maand (incl. 6% btw).
    * Het gaat om het vermogen van jouw omvormer, zoals meegedeeld door jouw distributienetbeheerder.

    Opgelet: verwar "het forfait zonnepanelen" niet met "het prosumententarief". Dat laatste wordt ook gefactureerd door jouw leverancier, maar wordt vervolgens volledig betaald aan de netbeheerder, ongeacht jouw situatie.

Contacteer iChoosr

Contacteer iChoosr

0800 26 395

van ma t/m vrij: 8.30 uur – 18 uur, za: 10 – 16 uur

Groepsaankoop

Inschrijven

Contactformulier

Een vraag stellen

Contactformulier Libelle

Groepsaankoop tariefkaarten

Onze prijzen hebben niets te verbergen.
Een duurzaam goedkoper energietarief voor de groepsaankoop van Libelle

Hieronder vind je de tariefkaarten van de groepsaankoop van Libelle

Hieronder vind je de tariefkaarten van de huidige maand voor particuliere klanten. (Professionele klant?)

Tarief elektriciteit